Musikalutbildning – startskottet för en musikalkarriär

Martin Henriksson-Urech gick ut BA:s Musikalutbildning 2018 och jobbar nu som frilansande musikalartist. Han har setts i musikaler på både Dalhalla och Östgötateatern och hörts i filmer som Disneys/Pixars Elementärt. Under hösten 2023 spelade han Kader i Bröderna Lejonhjärta på Intiman i Stockholm och har flera spännande projekt på gång i framtiden.

Martin Henriksson-Urech, alumn från Balettakademiens Musikalutbildning

Berätta lite om dig själv och vad du gjort efter Musikalutbildningen på BA.

− Jag heter Martin Henriksson-Urech och är en nygift 28-åring som fördelar min tid mellan Stockholm och Göteborg.

− Efter utbildningen på BA Stockholm så gick jag Balettakademiens 3-åriga Musikalutbildning i Göteborg. Sedan dess har jag frilansat och hunnit med musikaler som Come from away på Östgötateatern, Jesus Christ Superstar på Dalhalla och Trollkarlen från Oz och The Full Monty på Intiman i Stockholm, där jag nu spelar Kader i Bröderna Lejonhjärta. Jag har även dubbat film och fått den stora äran att göra den svenska rösten till Wade/Vadar i Disney/Pixars Elementärt och London i Disney Channels Saturdays.

Varför valde du att söka till BA:s Musikalutbildning?

− Jag sökte till BA för att min kompis hade gått där och berättade hur roligt och givande det var. Innan dess hade det känts så avlägset att ha musikalartist som yrke men hon inspirerade mig verkligen.

Vad är det viktigaste du har tagit med dig från utbildningen på BA?

− Det viktigaste jag tagit med mig är alla sångövningar, Gudrun Lindén och Sophie Goldea är fantastiska. Sedan är BA platsen där jag upptäckte hur kul det är att spela teater.

Hur känns det att nu att jobba som musikalartist? Vad är roligast med det du gör?

− Det är otroligt varierande och jag har haft en enorm tur som fått göra så vilt skilda produktioner och roller. Det absolut roligaste är förarbetet och läsa sig till karaktären. Sedan är det nästan ännu roligare att möta regissören och se hur ”rätt” eller ”fel” man haft.

Hur ser du på framtiden?

− Vad gäller framtiden så har jag lite spännande projekt inför 2024 och 2025 så håll ögonen öppna!