På Balettakademiens Musikalutbildning håller han återkommande masterclasses och han betonar vikten av förberedande utbildningar för att få ut riktigt bra artister i branschen.
Hur kom du in i musikalbranschen?
‒ Jag arbetade som lärare på en teaterutbildning för finlandssvenska skådespelare i Helsingfors när jag tillfrågades att regissera Spelman på taket på Åbo Svenska Teater. Det blev en stor framgång och jag blev sedan chef på teatern. Så på den vägen är det!
Hur ser den svenska musikalscenen ut idag?
‒ Det finns egentligen ingen samlad bild av musikalsverige men man kan konstatera att många teatrar är intresserade av att sätta upp musikaler. Både de stora scenerna som GöteborgsOperan, Malmö Opera och Stockholms stadsteater men även mindre teatrar och privata initiativ. Sveriges musikalutbildningar är också bra på att få fram talanger och det är stor konkurrens mellan artisterna.
Varför behövs det en förberedande utbildning inom musikal?
‒ Grundutbildningarna är en av grundpelarna för att få fram nya artister inom musikalkonsten. Jag har själv varit en del av utvecklingen av musikalutbildningar och startade bland annat Artisten, Musikalutbildningen vid Göteborgs universitet. Utan grundutbildningar som Balettakademiens Musikalutbildning så skulle det inte finnas bra musikalartister på högskolorna. Jag rekommenderar alla att söka till en grundutbildning i musikal. Där får man en mycket bra möjlighet att förstå och skaffa sig en bred kunskap om musikalkonsten.
Har du något tips till den vill bli en riktigt bra musikalartist?
‒ Sök en utbildning! Det är det bästa sättet att se var du står i förhållande till de krav som ställs på dig som artist. En grundutbildning ger dig möjlighet att prova dina vingar inför en framtid i branschen! Jag kan varmt rekommendera Balettakademiens Musikalutbildning.