“Jag älskar att komma till skolan varje dag och göra det som jag tycker om.”

Senast ändrad

Daphne Moerk-Jensen från Danmark går andra året på Yrkesdansarutbildningen. Innan hon kom till Balettakademien i Stockholm bodde hon på olika platser i Europa för att ta reda på vad dans betyder för henne. Nu har hon landat och får ägna varje dag åt sin passion!

Daphne Moerk-Jensen

– Jag drömmer om och satsar på att kunna komma ut och dansa i professionella kompanier och uppträda för världen, säger Daphne.

Vad fick dig att börja dansa?
– Jag fantiserade om att dansa som barn och har alltid experimenterat med olika scenkonstarter. Jag märkte att dansen var det jag gillade mest att uttrycka mig med, och att på så sätt växa som människa.

Varför valde du att söka till Yrkesdansarutbildningen?
 – Jag valde att söka till Balettakademien eftersom det är en utbildning som ger mig möjlighet att utvecklas som professionell dansare, både tekniskt och mentalt. Dessutom ger det möjligheter att få kontakt med skickliga lärare och koreografer.

Vad är det bästa med utbildningen hittills?
– Att ha introducerats till olika stilar som jag inte nödvändigtvis har hållit på med tidigare, och att upptäcka att allt kan bidra till mitt lärande.

Finns det något som är svårt?
– Ja massor! Du stöter ofta på utmaningar som kan kännas nästan omöjliga, och väldigt läskiga att ta sig an. Men det är en del av processen.

Vad är roligast med det du gör?
– Jag älskar att komma till skolan varje dag och göra det som jag tycker om. Såklart är det inte lika kul alla gånger, så det krävs självdisciplin. Men allt är värt det för dansen är min passion!

Har du några tips till blivande studerande på utbildningen?
– Ha tålamod. Utveckling är inte något som kommer från en dag till en annan. Med det sagt, påminn dig hela tiden om varför du har valt dansen, och var alltid öppen för nya utmaningar.