Nobels fredspris

Elever från SAM-programmet på plats vid tillkännagivandet av Nobels fredspris 2021

Nobelmuseet, fredspristillkännagivandet

Vid tillkännagivandet av Nobels fredspris 2021 åkte en grupp elever från SAM-programmets årskurs 2 och 3 till Stockholm och Nobelmuseet. På plats fick gruppen ta del av museets utställningar om tidigare nobelpristagare samt fick lära sig hur processen går till då nobelpriset utses. Vid tillkännagivandet deltog sen gruppen i en livesändning med museipedagoger och nobelstiftelsens VD. Årets fredspistagare utannonserades via direktlänk från Oslo och priset kommer i år gå till Maria Ressa och Dmitry Muratov för deras insatser inom journalistik. Efter tillkännagivandet följde en presentation av pristagarna dels från Oslo och dels på plats av museipersonalen. Tillsammans med flera andra skolklasser i Sverige som deltog i eventet digitalt fick därefter våra elever möjlighet att ställa många intressanta frågor till Nobelstiftelsens VD Vidar Helgesen. Diskussionen berörde bland annat prisets påverkan för de enskilda individerna, om priset kan anses vara kontroversiellt och hur situationen ser ut för journalister i världen idag och hur det kan kopplas till Nobels intentioner för fredspriset.

Vi tackar Nobelmuseet för ett bra arrangemang och en mycket intressant förmiddag!

Läs mer om Nobelmuseets program här. (länk: https://nobelprizemuseum.se/nobel-calling/)