Riktlinjer under covid-19

Under våren är det viktigt att elever och lärare anpassar sina arbetssätt och beteenden för att förhindra och motverka spridningen av covid-19.

Folkuniversitetets gymnasium följer Skolverkets och Folkhälsomyndighetens föreskrifter och rekommendationer. Informationen nedan uppdateras löpande.

Distansundervisning och undervisning på plats

Folkuniversitetets gymnasium kommer huvudsakligen att ha undervisning på plats. Vissa anpassningar görs för elever och lärare i riskgrupp, samt för lektionspass som många elever har samtidigt. Det kan till exempel handla om att lektionspass hålls på distans, att en årskurs är hemma en hel dag eller att halva klassen är hemma och andra på plats, beroende på vad som fungerar utifrån olika grupper och lärare.

Symptom och närvaro

Elever med minsta symptom som kan vara covid-19 ska inte komma till skolan. Det kan till exempel gälla feber, hosta, värk i kroppen och huvudvärk (för mer information, se Folkhälsomyndighetens hemsida). Om symptomen är ihållande men eleven är frisk nog att arbeta hemifrån, kontakta elevhälsa och mentor för att göra upp en plan för studierna. Även lärare ska stanna hemma vid symptom, vilket kan innebära att vissa lektionstillfällen genomförs på distans.

Hygien

Det är viktigt att tvätta händerna ofta, med tvål och vatten och i minst 30 sekunder. Vi har fått fem ytterligare toaletter på plan fyra där det även finns ett pentry för handtvätt. I korridorer och vid entréer kommer det att finnas handsprit som ska användas.

Matsal

För att kunna servera skolmat som vanligt måste vi följa de direktiv och regler som finns för lunchrestauranger. Det handlar om avstånd i köer och avstånd inne i matsalen, med max två elever vid varje bord. Det är mycket viktigt att vi anpassar oss och följer de instruktioner som vi får från Folkets Hus personal i matsalen.

Stora samlingar

Folkuniversitetets gymnasium kommer inte att ha några stora samlingar som föreläsningar, temadagar, upprop eller prov där elever måste sitta tätt. Vi kommer inte heller ha föräldramöten där alla vårdnadshavare samlas utan kommer istället att genomföra dem i små grupper eller på distans.

Raster och allmänna utrymmen

För att undvika trängsel ska elever hålla sig i klassrummen så mycket som möjligt. Vi kommer att ha nya ytor på plan fyra som gör att vi kan att sprida ut oss så att det blir mindre trångt vid skåpen.

Elever ska undvika att tränga ihop sig i soffor och fåtöljer och respektera avstånd även till lärare. Alla dörrar till klassrummen ska vara öppna hela tiden.

Resor till och från skolan

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att elever ska välja andra resesätt än kollektivtrafik om de ska resa i rusningstrafik. Vi kommer eventuellt att anpassa schemat under en period för att undvika resor i rusningstrafik, men vi vet också att elever som reser långt har begränsade valmöjligheter.