Jill i årskurs 3 berättar om Cultus

Jag heter Jill och går i trean på Cultus.

Används endast av Cultus gymnasium. Vård och omsorgsprogrammet, Folkuniversitetets gymnasieskolor i Uppsala

Det roliga med vård och omsorgsprogrammet är det intressanta kurserna och de praktiska arbetet.

På Cultus är det akutsjukvård som står i centrum och det var framförallt det som lockade mig hit.

I ettan fick vi vara på Victoria brandstation och testa en massa olika saker. Så som rökdykning och hur man klipper upp bilar efter en bilolycka.

I tvåan var vi på ambulansen, där fick vi också lära oss mycket till exempel hur man bär ner någon i en trappa som inte själv kan ta sig ner och hur man i första läget stabiliserar ett benbrott.

Det som är så bra med Cultus är att det är en liten skola med bra lärare och personal. Det är lätt att få hjälp av lärare eftersom det bara är tre klasser i hela skolan så de hinner med alla elever.

Efter studenten är man färdigutbildad undersköterska men även om man inte vill jobba som det efter gymnasiet finns många vägar man kan gå till exempel plugga vidare till brandman, sjuksköterska eller polis.