Information om ansökan

När du söker till Skara Skolscen ska du genomföra ansökningsprov. Så här gör du!

Delprov 1 – skickas in med ansökan

• Du framför en av våra förelagda monologer på film. Välj en av följande scener: Andrej (Tre systrar av Anton Tjechov), Benne (Var är alla? av Mirja Unge) eller Ellen (Blåvinar av Gertrud Larsson. Texten ska framföras på svenska och du får ändra och stryka i texten.
  • Du behöver inte bry dig om vilket kön rollen ursprungligen är skriven för.
  • Du får inte ha någon medspelare, alltså någon annan person, med i filmerna.
  • Filmen får vara max tre minuter lång. Fokusera inte på att hinna med hela texten, om det upplevs som kort om tid. Det viktiga är att du framför monologerna på ett sätt som du är nöjd med.
  • Spela in filmen som om du stod framför en publik. Filmen skall visa hela dig (hela kroppen) och se till att du syns och hörs bra.
  • Filmen ska vara en obruten, oredigerad tagning av den monologen, utan zoom och mobilen/kameran måste vara stilla under filmningen.
  • Ladda upp filmerna på https://www.youtube.com som ”unlisted” (endast juryn har tillgång till filmerna). Behöver du hjälp med att ladda upp finns instruktioner i vår Guide för att ladda upp på Youtube.

Delprov 2

• Tal- och sång-prov, rörelseprov samt sceniskt prov. Sker på plats i Skara en dag 17–19/5 2024
  • Sceniskt prov: Du arbetar med din monolog tillsammans med en eller flera lärare.
  • Tal- och sång-prov, Förbered en sång som ska sjungas á cappella, på svenska, utantill.
  • Rörelseprov och improvisation i grupp.

Kommande skolstarter

• 2025-08-04: Ansökan våren 2025