”Det är faktiskt helt otroligt”

I oktober flyttar KV Konstskola till nya lokaler på Lindholmen. Skolchefen Thomas Zornat svarar på frågor om flytten.

Thoms Zornat, skolchef på KV Konstskola

Varför flyttar KV Konstskola till nya lokaler?

Just nu ligger skolan i gamla, slitna lokaler på Guldheden som byggdes för Konsthögskolan Valand på 1950-talet och som vi har vuxit ur. Vi har fått en fantastisk möjlighet att flytta in i ett nytt hus som är helt anpassat efter skolans behov. En bonus är att vi flyttar ihop med våra vänner på Balettakademien, som är en skola för musikalartister och dansare. Det kommer att bli en otroligt spännande och kreativ miljö när vi samlar så många konstnärliga uttryck under ett och samma tak.

Vad innebär flytten för mig som funderar på att söka till KV Konstskola inför hösten?

Du ska inte vara ett dugg orolig! Vi har en bra planering för hur flytten ska gå till, i princip ska du inte behöva lägga märke till den förutom att du får en flyttkartong där du packar ner dina saker. Medan flytten pågår har du höstlov, en temavecka på Konstnärernas Kollektivverkstad och en resa till Berlin. Så du kommer alltså få tre veckor med bara roliga grejer medan vi som jobbar på skolan bär kartongerna.

Det finns en spännande och ganska häpnadsväckande konstnärlig historik på platsen där den ny skolan ligger. Berätta mer!

Ja, det är faktiskt helt otroligt. Vi är ju i dag i Valands gamla lokaler, och när Valand lämnade Guldheden flyttade skolan till Lindholmen. Vår nya skola byggs på exakt samma yta där delar av Valand låg. Jag har räknat ut att mitt kontorsrum kommer ha samma utsikt som min ateljé hade när jag själv pluggade på Valand. Man kan säga att cirkeln sluts.