Blivande tonsättare och spelutvecklare sporrar varandra till nya nivåer

I höstas startade Gotlands Tonsättarskola ett nytt samarbetsprojekt med utbildningen Game Design vid Uppsala universitet, Campus Gotland. Caroline Röjthammar, som läser sista terminen på Kompositionslinjen, är en av tre studerande från Tonis som deltar i projektet. Hennes uppdrag är att skriva actionmusik till spelet Dusk of Gods, som kommer att visas på Gotland Game Conference i maj.

Caroline Röjthammar, studerande Gotlands Tonsättarskola

– Det roligaste med det här projektet var att jag fick tillfälle att göra lite annan musik än den jag gör på Tonis, säger Caroline Röjthammar.

Caroline har jobbat som tandläkare sedan 2003, och har alltid utövat musik i någon form. Hon har spelat fiol, sjungit i kör och spelat trummor i studentorkester. För några år sedan bestämde hon sig för att börja komponera egen musik.

– Jag är intresserad av att göra film- och spelmusik, för det är kul att få fram en känsla eller stämning och berätta en historia med musiken. Lyckas man bra i en scen så tänker man inte på musiken alls. Eller så kan man göra tvärtom och skriva en melodi som folk går och nynnar på efteråt.

Nu läser Caroline fjärde och sista terminen på Kompositionslinjen på Tonis. En dag i veckan arbetar hon på Folktandvården i Visby och pendlar mellan hemmet i Linköping och utbildningen i Visby.

Samarbete med Uppsala universitet, Campus Gotland
Uppsala universitet har ett campus i Visby där man kan läsa speldesign under tre år. Där får studenterna lära sig att arbeta i grupper och tillverka egna datorspel.

Syftet med samarbetsprojektet, som initierades av Mattias Svensson Sandell på Tonis och Per Forsmark på Game Design, var att blivande tonsättare och spelutvecklare skulle finna varandra. De studerande på Tonis som var intresserade skulle få chansen att samarbeta med spelstudenter. Ett av målen var att kunna visa upp ett spel på GGC, Gotland Game Conference i maj 2024.

– Tack vare att Tonis ville prova ett samarbete med Game Design-utbildningen så fick jag chansen att skriva musik för ett par olika spel, säger Caroline Röjthammar.

Studentgruppen från Speldesign på Campus Gotland går nu sitt tredje år på utbildningen och gör ett spel som heter Dusk of Gods. De är nio personer i gruppen och kommer från olika delar av världen. De är alla mycket ambitiösa och duktiga och vill kunna använda spelet i sina respektive portfolios senare.

– Vi sporrar varandra till nya nivåer. De skämtar om att de vill förbättra och snygga till grafiken så att den blir värdig min musik! Fast jag tycker att deras spel redan är helt magiskt med hela världar att bara gå omkring i och upptäcka. Det är en otrolig chans att få vara en del av deras spel, säger Caroline.

Vad är din roll i projektet?
– Jag har gjort musik till en scen i Dusk of Gods, där hjältekaraktären ska fånga in en gigantisk varg, en varggud, i en magisk bok.

– Mitt uppdrag var att skriva dramatisk actionmusik. Studentgruppen från Campus Gotland ville gärna ha ett tydligt melodiskt tema som man kommer ihåg och kan sjunga med i.

Till det här projektet skrev Caroline med midi-noter i en annan mjukvara (en daw: digital audio workstation) och använde ett så kallat orkesterbibliotek. Musiken återanvänds och loopas i spelet. Det ska gärna hända saker kontinuerligt för att inte spelaren ska tröttna.

Spinoff-effekt: Gotlands Sinfonietta
En oväntad och rolig spinoff-effekt är att Caroline nu ska få chansen att få musiken framförd live av Gotlands Sinfonietta. Det vill säga en hel symfoniorkester med allt vad det innebär i form av fem träblåsstämmor, sex-sju mässingsinstrument, slagverk och fem olika stråkinstrument.

– I Sinfoniettan har jag haft förmånen att få spela i andrafiolstämman sedan min första termin på Tonis. Det ska bli enormt lärorikt och spännande att repetera musiken och få den framförd. Och ganska nervöst, säger Caroline.

Den 28 april blir det konsert i Almedalsbiblioteket. De kommer bland annat att spela musik för solocello och orkester av Tjajkovskij och Bruch – och givetvis den nyskrivna låten till Dusk of Gods.

– Tur att jag har fantastiska lärare som stöttar mig hela vägen. Min lärare i orkestrering, Mattias Svensson Sandell, har varit en klippa med feedback och synpunkter när det gäller att få musiken spelbar för Sinfoniettan.

Framtiden
Efter Tonis kommer Caroline gå tillbaka till sitt vanliga liv på fastlandet. Med skillnaden att hon alltid kommer fortsätta att skriva musik.

Hon hoppas på att hitta fler spelutvecklare att samarbeta med och hon skulle också vilja hitta musiker och någon kör att skriva för. Hon kommer gå lite kurser online i film- och trailermusik, och så kommer hon skriva helt vanlig popmusik.

– Åren på Gotland har verkligen berikat mitt liv. Det är det bästa jag har gjort.