Bra att veta innan kursstart

Kallelse till kurs

Senast två veckor innan kursstart får du en kallelse via e-post till din kurs som är en bekräftelse på att du är antagen till kursen.

Dag och tid, klassrumskurs

I din kallelse står information om vilken dag, tid och plats du ska vara hos oss för första lektionstillfället.

Om du läser på distans

Du som är antagen till att läsa en kurs på distans hos oss får information per e-post några dagar innan kursstart om hur du gör för att skapa ett konto på vår lärplattform Moodle samt koppla dig till kursen du ska läsa med en kursnyckel.
Du blir även erbjuden att delta på ett distansintroduktionstillfälle. Information om dag, tid och plats hittar du i din kallelse du fått av oss.
Du får på introduktionstillfället information om studier på distans, en genomgång av vår lärplattform Moodle, möjlighet att träffa Studie- och yrkesvägledare, lärare och övrig personal. Introduktionstillfället är inte obligatoriskt.

Om du inte kan komma till din första lektion

Det är viktigt att du meddelar oss via komvux.ost@folkuniversitetet.se om du inte kan komma till första lektionstillfället. Om du inte meddelar oss att du kommer att vara frånvarande så finns risken att du förlorar din kursplats.

Frånvaro

Om du har någon form av ersättning är det viktigt att du anmäler sjukdom första dagen till Försäkringskassan. Vid sjukdom är det även viktigt att du informerar din lärare via lärplattformen Moodle eller mailar till komvux.ost@folkuniversitetet.se

CSN

Om du har frågor om CSN, hur du ansöker om studimedel och frågor om din studieekonomi, vänder du dig direkt till CSN. När du söker studiemedel på CSNs webbplats så var noga med att du väljer din hemkommun som skola. Eftersom att det är din hemkommun som rapporterar till CSN. Du ska inte leta efter Komvux Folkuniversitetet i rullistan utan istället välja din hemkommun. Om du inte gör detta så kan det bli fel i din ansökan och utbetalningen av ditt studiemedel kan dröja. Till exempel, om du bor i Södertälje kommun så väljer du Södertälje Komvux som skola i listan.

Studieförsäkran till CSN

Från och med den 10 juni 2018 kräver CSN ett intygande att du påbörjat dina studier för att du ska få din utbetalning. Under första kursveckan arbetar Komvux Folkuniversitetets administration med att registrera dig på den/de kurser som du läser på Komvux Folkuniversitetet.
OBS! Vi kan inte registrera att du påbörjat dina studier förrän du varit på lektion/kommit igång med dina studier på distans. Om du läser kurser på flera skolor behöver varje skola rapportera att du påbörjat dina studier för att du ska få din utbetalning.

Studieintyg

Mejla till skolan på komvux.ost@folkuniversitetet.se och var tydlig med personnummer (6 siffror) samt vilken typ av intyg du vill ha och vad du ska använda studieintyget till.

Observera att du inte kan få ett studieintyg förrän du påbörjat dina studier hos oss.

Kurslitteratur

Du köper själv din kurslitteratur. Om kurslitteraturen för din kurs saknas på webbsidan, så informeras du av din lärare vid kursstart.

Kontakt

Du når oss på komvux.ost@folkuniversitetetet.se eller ring 08-789 43 40, telefontid är tisdagar och torsdagar kl. 13.30-15.30.

Studie- och yrkesvägledning

Våra studie- och yrkesvägledare stödjer dig i planeringen av dina studier hos oss. För bokning av individuellt samtal, se sidan Studie- och yrkesvägledning för aktuella drop-in och telefontider.

Likabehandlingsplan

På Komvux Folkuniversitetet finns en likabehandlingsplan. Du kan läsa skolans likabehandlingsplan här: Om likabehandling (PDF).

Vår lärplattform Moodle

Du hittar Moodle via menyn på hemsidan eller direkt via denna genväg: Moodle.
I Moodle skapar du ett konto och får då tillgång till kursmaterial, kursplanering och uppgifter. För att komma åt din kurs använder du dig av den kursnyckel du får per e-post från oss samband med kursstart.

Wifi

Vi har wifi i våra lokaler. Lösenordet hittar du när du besöker oss i våra lokaler .

Kaffe och lunchmatsal

Hos oss har du möjlighet att köpa kaffe och annan varm dryck i vår kaffemaskin. Vi har ett elevkök där du kan äta medhavd mat och värma mat i mikrovågsug. I närheten av oss finns flera lunchrestauranger, caféer och matvaruaffärer.

Tips, synpunkter och klagomål

Om du har tips, synpunkter eller klagomål ska du kontakta rektorn för Komvux Folkuniversitetet. Du hittar kontaktuppgifter till rektorn här.

Hitta till oss

Vi finns på Storgatan 3 (Telgehuset) i Södertälje.