Några av mina bästa år

Klas Lagerlund har gjort succé i Suzanne Ostens hyllade Buster Keaton på månen och är aktuell som regiassistent och skådespelare på Unga Klara i Stockholm. Karriären började på Skara Skolscen.

Skådespelaren Klas Lagerlund är utbildad på Skara Skolscen

Vad betyder teatern för dig?

Det är ju en väldigt stor fråga, för på ett sätt så betyder den ju allt eftersom det är både min hobby och mitt yrke. Och min dröm. Teatern för mig är ett sätt att kunna få se världen ur andra ögon än mina egna och ett sätt att få leka mig genom livet. Och jag tycker om att leka. Det är en plats där jag hör hemma, känner mig hemma och får vara den jag är och vara alla de jag inte är – på samma gång.

Du är utbildad bland annat på Skara skolscen, vad lärde du dig här?

Det handlade om att hitta och få bättre verktyg för själva hantverket, skådespeleri, och det fick jag verkligen. Jag lärde mig hur jag ska använda rösten och kroppen, fick medvetenhet om teatern i stort med teaterhistoria, textanalys och pjäsanalys. Sen fick jag vanlig färdighetsträning i att bli en bättre skådespelare. Vi gjorde så himla mycket på så intensiv och kort tid så jag tog jättestora steg. Jag lärde mig fruktansvärt mycket på Skara Skolscen och det var några av mina bästa år.

Vad tycker du att Skara skolscen och andra förberedande utbildningar har för betydelse?

De är en jätteviktig del av strukturen i Teatersverige. Jag fick ett och ett halvt år på mig att dyka in i vad det innebär att vara skådespelare utan att känna att jag har satsat hela mitt liv på det här. Jag tänker att det är väldigt viktigt, framför allt för de som inte kommer in direkt på scenskolan eller vet vad de ska göra efter gymnasiet. Under mellanperioden mellan gymnasiet och universitetet eller arbetslivets början så är det ett jättebra komplement för att hålla uppe sin träning, sitt intresse och att utvecklas ännu mer. Så, en superviktig del, tycker jag.

Under 2022 är Klas Lagerlund aktuell i föreställningen Tuma på Unga Klara i Stockholm där han till hösten kommer att vara regiassistent åt Farnaz Arbabi, utbilda sig i manusskrivande och skådespela i För att jag säger det som kommer tillbaka på Unga Klaras repertoar. Hösten 2021 gjorde han succé i rollen som Harpo i Suzanne Ostens hyllade Buster Keaton på månen. Klas har utbildat sig bland annat på Skara Skolscen, London International School of Performing Arts och Stockholms Dramatiska Högskola.

Text: Robert Pukitis
Foto: Mats Bäcker