Grattis till nya jobbet, Anna!

Våren 2018 gick Anna Z Ek Poppius terminskurs för att bli webbredaktör. Efter kursen fick hon jobb som webbredaktör med ansvar för sociala medier på Stockholms Stadsmission. Nu har hon tagit nästa steg – till Huddinge kommuns kommunikationsavdelning.

Foto på Anna Z Ek

Anna Z Ek hade jobbat som pressfotograf i 23 år när hon för dygt fyra år sedan bestämde sig för att bredda kompetensen och komma vidare i arbetslivet.

– Det hade blivit rätt tufft i tidningsbranschen och jag kände att jag på sikt skulle kunna förlora jobbet. Jag ville helt enkelt göra mig mer attraktiv på arbetsmarknaden, säger hon.

Efter webbredaktörskursen fick Anna Z Ek jobb på Stockholms Stadsmission, ett jobb hon trivts jättebra på. Förutom att ha hand om sociala medier har hon fått möta människor, fotografera, filma och skriva.

– Stockholms Stadsmission är en organisation med en fin värdegrund som gör så mycket gott för Stockholmare, och det har känts otroligt bra, På sikt kan jag tänka mig att komma tillbaka och jobba här. Att jag går vidare nu handlar ganska mycket om att jag vill prova nåt nytt och att jag får kortare resor till jobbet.

Fokus i det nya webbredaktörsjobbet i Huddinge ligger på att skriva, filma och fotografera. Anna Z Ek hoppas också få användning för sin senaste utbildning på Mittuniversitetet i våras.

– Jag gick en utbildning på 7,5 poäng för att flyga och filma med drönare. Och kommunen har bland annat områden som man planerar att bebygga och vill ha bilder på. Det ska bli spännande.