Nya lokaler i Karlstaden i Göteborg

Hösten 2023 flyttar Balettakademien in i helt nybyggda utbildningslokaler i Karlastaden på Lindholmen i Göteborg.

Balettakademien flyttar till nya lokaler i Karlastaden i Göteborg

Balettakademien flyttar in i lokalerna tillsammans med KV Konstskola, en annan anrik skola som drivs av Folkuniversitetet.

Karlastaden blir en ny och modern blandstad för bostäder, kontor, hotell, utbildning, sjukvård och kommersiella lokaler. Karlastaden utgörs av åtta kvarter med gator och torg som utformas för möten mellan människor.

Tack vare den höga höjden på flera av kvarteren kommer Karlastaden ha en hög densitet av människor som bor i eller besöker stadsdelen. Det bidrar till att skapa en attraktiv stadsmiljö som lever dygnet runt, året runt. Karlastaden kröns av Karlatornet som med sina 73 våningar och 245 meter blir Nordens högsta byggnad.