Om projektet

Digital kommunikation – nyckeln till ökad integration är ett tvåårigt samverkansprojekt inom utmaningsdriven innovation, finansierat av Vinnova.

Projektet handlar om språk och kommunikation för utrikes födda i Sverige. Folkuniversitetet är projektledare och samverkar med projektparterna; Göteborgs universitet, Lingio, Foxway, Högskolan väst, Social Society Sweden AB, samt Göteborgs stad – Arbetsmarknad och vuxenutbildning.

I vårt projekt ser vi ett stort behov att vi i samverkan med olika aktörer skapar olika former av stödstrukturer för att öka integrationen för utrikes födda kvinnor och män i det svenska samhället, för att kunna komma in på arbetsmarknaden och kunna etablera sig där, och för att få stöd i sin språkutveckling på sina arbetsplatser.

Utvecklingen av yrkeskunnande och utveckling av ett yrkesspråk går hand i hand. En person som går en yrkesutbildning, lär sig inte bara yrkeskunskaper och handlag vid genomförande av praktiska moment. Alla sådana kunskaper ackompanjeras också av en rik språkutveckling. En person som ses som ”anställningsbar” förväntas ofta kunna använda den specifika arbetsplatsens språk i olika situationer, med olika personer i olika aktiviteter. Samtidigt är det är allmänt vedertaget att såväl unga med avslutad yrkesutbildning som högskoleutbildade behöver tid på sig, handledning och stöd för att komma in i jobbet.

För många utrikes födda vuxna är bristen på språkkunskaper ett stort hinder för att komma in på arbetsmarknaden. Samtidigt har det funnits många idéer, inte minst från politiskt håll, om att man lär sig språk bäst ”i verkligheten”. Många nyanlända som håller på att ta sig in på arbetsmarknaden och många utrikesfödda som har bott i Sverige en längre tid, vittnar om behov att få redskap och kunskap om hur de ska kunna få anställning eller praktikplatser.

Läs mer om projektet på Vinnovas hemsida

Grunden för projekt i det programmet är att det är gränsöverskridande projekt och kräver ett tvärdisciplinärt angreppssätt.