Kom igång med din kurs

För att snabbt komma igång med din kurs behöver du bland annat ha ett konto till vår lärplattform och delta på kursintroduktionen. Du kan läsa mer om vad du behöver här nedanför.

Kurslitteratur

Du ansvarar för att skaffa kursboken före kursstart. Kursboken är nödvändig för att lyckas med studierna!

Observera att Folkuniversitet INTE har böcker till varken försäljning eller utlåning.

Ladda ner litteraturlistan

Introduktionsmöte första kursveckan

Kursen börjar med ett digitalt (online) introduktionsmöte där du träffar din lärare via programmet Teams eller Zoom. Du får ett separat mejl med datum, tid och en länk till ditt möte. Det är viktigt att du är med på mötet eftersom du då får viktig information kursen, dess upplägg och vad din lärare förväntar sig av dig som elev. Om du uteblir från kursintroduktionen riskerar du att förlora din studieplats.

Studieaktivitet och avbrott

Du måste vara aktiv på kursen varje vecka, från första kursveckan och fram tills du avslutar din kurs för att behålla din plats på kursen. Du är aktiv på kursen genom att följa din arbetsplan och lämna in arbets- och övningsuppgifter. Arbetsplanen finns på Moodle. Om du är inaktiv under tre veckor eller mer förlorar du din studieplats och måste söka om kursen vid ett annat tillfälle.

Sjukdom och frånvaro

Får du förhinder eller blir sjuk under kursen ska du meddela det till din lärare.

Är du sjuk längre än två veckor behöver vi Försäkringskassans sjukskrivningsintyg. Du mejlar det till skolans kurator Mona Esmailian. Vid längre sjukskrivning kan du ibland behålla din studieplats.

Har du studiemedel och blir sjukskriven måste du alltid meddela det till CSN.
Läs mer på www.csn.se om vad som gäller om du har CSN och blir sjuk.

Vid tre veckors sammanhållen inaktivitet förlorar du din studieplats och måste söka om kursen.

Tacka nej till kursen

Om du inte vill ha din plats på kursen du är antagen att läsa meddela oss genom att skicka ett mejl till: vux.gbg@folkuniversitetet.se senast dagen innan kursstart.

Om du vill avbryta dina pågående studier så meddelar du det till din lärare. Ange också orsak till varför du väljer att avsluta din kurs, t ex jobb, andra studier, flytt till annan kommun, sjukdom.