Från företagsekonomi till smyckesdesign

Senast ändrad

Det var först lite senare i livet som Alexandra Moreno vågade fullfölja sin dröm – att satsa på en karriär som smyckesdesigner. Efter några år utomlands och med en bakgrund inom ekonomi flyttade hon hem till Stockholm och började på Silversmide och Smyckesdesign på Folkuniversitetet. Till hösten fortsätter hon sin resa på Ädellab på Konstfack!

Alexandra Moreno

Alexandra Moreno kommer från Stockholm och har bott några år utomlands; i Berlin och i Amsterdam. Hon har en kandidatexamen i företagsekonomi med inriktning finans och har jobbat med inköp och hållbarhet.

Du har gått utbildningen Silversmide & Smyckesdesign på Folkuniversitetet. Hur kom det sig att du sökte till den?
– Det har varit min plan och dröm sedan barnsben att tillverka smycken, men ändå hamnade jag någon annanstans. Säkert mestadels på grund av dåligt självförtroende. Jag trivdes dock väldigt bra med att arbeta som inköpare, men jag sa upp mig för att jag ville flytta hem till Sverige och då var det som att det blev perfekt timing i livet. Efter att jag sökt runt lite så hittade jag utbildningen och började dagen efter att jag hade flyttat hem till Stockholm.

Vad är det viktigaste du har tagit med dig från utbildningen på Folkuniversitetet?
– Att tro på mig själv, och att vara öppen för vart den kreativa processen kan leda mig. Och naturligtvis alla tekniska kunskaper!

Vad är roligast med det du gör?
– Den konstnärliga processen, där jag letar fram det jag söker efter. I processen undersöker jag ett koncept och experimenterar med materialet. På ett sätt är vägen dit viktigare för mig än själva resultatet. Jag njuter också av att ständigt utvecklas, att lära känna materialet allt mer och att förbättra mina tekniska kunskaper.

Har du någon förebild inom ditt område?
– Mina förebilder är faktiskt vanligtvis människor som är aktiva inom andra områden, exempelvis performancekonstnären Marina Abramović eller fotografen Ren Hang. Men Liesbet Bussche är en belgisk smyckeskonstnär som bland annat gör smycken stora som skulpturer, i form av offentlig konst. Hon undersöker smyckets betydelse som ett socialt och kulturellt fenomen (som faktiskt är det äldsta kända symboliska uttrycket hos mänskligheten). Ett koncept som jag skulle kunna se mig själv arbeta med.

– Dessutom har jag under detta år på Silversmide & Smyckesdesign blivit inspirerad av alla fantastiska lärare vi har haft. Alla har varit olika, haft olika arbetsmetoder, haft olika stilar - och det är just det jag tycker är fantastiskt!

Har du några tips till blivande studenter på Silversmide & Smyckesdesign?
– Ta vara på tiden! Det är en ovanligt fin och bra utrustad smedja. Var öppen för den kreativa processen. Våga göra fel, det är då man lär sig. Och - skriv ner ALLT!

Vad har du för drömmar och tankar om framtiden?
– Jag känner mig öppen inför framtiden, då det senaste året har lett mig till en plats där jag absolut inte förväntade mig att jag skulle hamna. Förhoppningsvis kommer jag att fortsätta utvecklas på Konstfack på olika sätt och efteråt arbeta inom området och ha en egen smedja. Jag hoppas på att kunna bemästra hantverket lika väl som en guld- eller silversmed, även om det inte är den traditionella vägen jag har valt.