Inspireras av andra för att växa

Att kunna formge och ge liv åt en bild man har i huvudet är en mäktig känsla. Det tycker Marie-Ange Duval Hansen, som började på Animationsakademien hösten 2019. Efter snart ett år på utbildningen berättar hon om sina erfarenheter och ger tips till andra som vill satsa på animation.

Halvkroppsbild av en ung kvinna, Marie-Ange Duval som studerar på Animationsakademin.

Så länge Marie-Ange kan minnas har hon ritat, målat och skrivit. Att hon skulle välja ett kreativt yrke visste hon tidigt, men inriktningen har inte varit självklar. Efter två års konststudier på en folkhögskola i Värmland och ett års textilstudier i Småland hamnade hon till slut i Stockholm på Animationsakademien.

Varför sökte du utbildningen Animation och experimentfilm?
– Efter att ha målat och illustrerat blev digitalt skapande det naturliga steget att ta. Tanken på ett mer effektivt skapande tilltalade mig och såklart även att kunna få jobb i framtiden. Efter en kort kurs i grafisk illustration insåg jag att jag ville dyka ännu djupare och ge bilder liv. Jag lyssnar även jättemycket på musik och har en vision om att kombinera rytm med animation.

Vilken typ av animation jobbar du helst med?
– Innan utbildningen hade jag nästan aldrig animerat, så det första året – som är en ganska intensiv introduktion till olika animationstekniker – var väldigt givande. Jag har utvecklats under utbildningens alla kurser, och att få prova på olika tekniker, både analoga och digitala, ger mig en helhetsbild som hjälper mig att utveckla en egen stil. Jag sökte utbildningen för att kunna digitalisera mitt skapande, så nu koncentrerar jag mig på att utveckla 2D-animation och att designa karaktärer som formmässigt funkar bra för animation.

Vad är roligast med animation?
– Det roligaste är definitivt att se resultatet av något som en gång bara var en idé. Att faktiskt kunna formge och ge liv åt en bild man har i huvudet är en mäktig känsla. Sen så tycker jag det är kul att lägga till den sista touchen, att ”färdigputsa" med färgläggning och skuggning.

Vad är det viktigaste du tar med dig från Animationsakademien?
– Vikten av att ha en bra kommunikation i en produktion. Det blev så tydligt under ett grupparbete när vi skulle skapa en kortfilm med stop motion. Många av oss hade en individuell klar bild av vad vi förväntade oss i en eller flera av produktionsfaserna, och då gällde det verkligen att kompromissa i gruppen så att alla skulle känna sig delaktiga och nöjda med slutresultatet.

– Jag har även förstått vikten av att planera mitt jobb ordentligt innan jag slänger mig rakt in i det. Jag försöker lägga mycket energi på att få till känslan och rörelsen jag är ute efter innan jag börjar renrita. En slarvigt animerad rörelse kan ingen finish i världen rädda.

Var hittar du din inspiration?
– Jag hittar inspiration i det jag omger mig av, det kan vara random händelser eller personer som passerar med en viss klädstil/kroppsspråk/gångstil. Det kan också vara ett bra musikalbum eller en snyggt animerad musikvideo som väcker en känsla som jag vill fånga. Jag har ett ganska rikt bildliv som lätt framkallar associationer. Att ha tanken ”Tänk om det här hade hänt?” i bakhuvudet (till exempel något helt absurt eller onaturligt) i vardagliga situationer kan driva på fantasin ganska mycket. Det är som att jag oavbrutet plockar godbitar ur min omgivning och lägger det i en inspirationsburk för att plocka upp senare. Ibland är motivationen obefintlig och då brukar jag bläddra igenom mina inspirationsmappar på Pinterest.

Vad betyder animation för dig?
– Jag gillar att skapa med i princip alla material och medier, med teckning i grunden. Animation är verktyget där jag kan mixa flera medier som jag älskar i ett. Oavsett om det är film, fotografi, teckning, karaktärsskapande och musik/ljud.

Vad är dina bästa tips för den som vill satsa på animation?
– Lägg mycket krut på att få till en bra rörelse, renritning kommer sist. Iaktta omgivningen, människors interaktioner, anatomi, hur kläder rör sig och så vidare.

– Utnyttja dina klasskamraters olikheter. Alla är starka på något, man behöver inte kunna allt själv. Inspireras av andra för att växa och se till att ni delar med er av era olikheter.

– I slutändan är nog det viktigaste att lägga många timmar på att animera, animera, animera.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Svår fråga. Jag vill hålla mig inom den digitala designbranschen så just nu siktar jag på att lära mig programvarorna och att animera så mycket som möjligt. Kanske kompletterar jag med en kurs inom grafisk design eller åt det mer kommersiella hållet för att stärka jobbchanserna senare. Vi får se!

Nyfiken på utbildningen Animation och experimentfilm? Läs mer här!