Utbildningen fick Emma att upptäcka digital animering

Senast ändrad

Emma Sundberg Reischl beskriver sig själv som konstintresserad och intresset för animation har alltid funnits där. Nu läser hon första året på utbildningen Animation och experimentfilm. Under året som gått har hon överraskat sig själv genom att fatta tycke för digital animering, men det allra bästa har ändå varit människorna hon lärt känna genom utbildningen.

Emma Sundberg Reischl

Hur länge har du varit intresserad av animation? Hur uppstod intresset?
– Intresset för animation har alltid funnits. Det är vad jag växt upp med och något jag alltid kommer hålla kärt. Intresset för att animera själv kom dock någon gång under gymnasiet. Två stora bidragande faktorer var Gorillaz och Lou Reeds musikvideo till låten Some kind of nature (2010) och Nathalie Djurberg och Hans Bergs utställning ”En resa genom träsk och förvirring med glimtar av luft” på Moderna museet 2018.

Vilken typ av animation jobbar du helst med?
– Jag trivs bäst med att jobba praktiskt och har alltid fascinerats av scenografi inom film och teater. Speciellt filmer från 60/70-talet med deras praktiska specialeffekter. Stopmotion passar mig med andra ord som handen i handsken. Därför blev jag själv förvånad när jag fattade tycke för vissa digitala animeringsprogram. Det har jag verkligen utbildningen att tacka för. Jag tror inte att jag ens hade försökt att lära mig dem på egen hand.

Vad inspirerar dig?
– Jag söker ofta inspiration från mytologier, vandringssägner, minnen och sjukdomar. Men inspirationen är något som inte går att kontrollera, så jag försöker att ha ett öppet sinne för allt.

Hur kom det sig att du sökte Animation och experimentfilm?
– Jag gick ett år frikonst på folkhögskola där jag väldigt naturligt började göra egna, enklare, filmer. Jag hade hört talas om Animationsakademien sen innan och det kändes som en bra plats att utvecklas på och se var jag kunde ta detta intresse.

Vad håller ni på med i skolan just nu?
– Det vi främst arbetar med just nu är programmen Photoshop och After effects, där uppgiften är att göra en vinjett. Men vi har också kroki en gång i veckan. Jag har samtidigt egna projekt i gång, vilket mina lärare uppmuntrar och hjälper till med på lite olika sätt.

Vad är det viktigaste du tar med dig från utbildningen?
– Oavsett om det handlar om animation, tekniska problem eller att komma på idéer så är det svårt att göra det helt själv. Så det viktigaste jag tar med mig är alla de olika personerna jag träffat genom utbildningen. Det är en liten bransch så det underlättar att känna folk. Det blir en trygghet att inte behöva gå in i denna nya värld helt själv.

Varför ska man söka Animation och experimentfilm?
– Det finns så många olika anledningar till att söka. Det kan vara att man tidigare jobbat med stillbild, illustration eller dockor och lera och vill ta steget vidare till att få dem att röra på sig. Eller så har man ett intresse för animation och vill lära sig mer. Oavsett vad man har för bakgrund så är det en väldigt lärorik utbildning, som är väldigt kul.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Både när det gäller studier och jobb så vill jag göra det som driver mig framåt och som jag tycker är intressant. Jag hoppas ju såklart på att kunna jobba inom den bransch som jag utbildar mig inom, men jag har också intresserat mig för andra saker som jag skulle vilja utforska. Kort sagt så är jag öppen för allt som kan hända.