Kurser

Arbetsintegrerat ledarskap 60 hp omfattar totalt 60 högskolepoäng. Här kan du läsa mer om innehållet i de specifika kurserna.

Företagsekonomi för ledare, 7,5 hp

Utbildningen inleds med en kurs i företagsekonomi. Kursen handlar om modeller och metoder för hur organisationer kan uppnå för verksamheten uppställda mål både för det interna arbetet och gentemot det omgivande samhället. Det är en kurs som ger deltagaren förutsättningarna för att vara chef och ledare.

I kursen får man stifta bekantskap med hur organisationer kan vara uppbyggda med olika funktioner såsom ekonomistyrning, externredovisning, marknadsföring och självklart ledarskap. Med denna kurs kommer deltagaren att få en fördjupad förståelse för företagsekonomi och en ökad förmåga att ta kloka beslut som ledare och chef.

Organisation och ledarskap, 7,5 hp

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper inom organisation och ledarskap men även vad aktuell forskning säger om området. Deltagaren kommer få kunskap och förståelse för organisationsteoretiska begrepp och modeller för kultur och ledarskap och genom gruppövningar tillämpa och presentera denna kunskap och förståelse.

Deltagaren kommer att få en djupare förståelse för hur organisationer fungerar och hur man som ledare kan hantera förändringar och utmaningar på ett effektivt sätt. Kursen ger också verktyg för att arbeta med och utveckla kulturen i en organisation samt skapa en lämplig struktur för att optimera företagets prestationer.  

Human Resource Management för ledare, 7,5 hp

I kursen tas HRM-området i stort upp och relateras till chefsarbete. Kursen ger fördjupande kunskaper kring HRs roll i daglig och strategisk verksamhet. Kursen baseras på evidensbaserad kunskap genom teorier och modeller, vilka kopplas till praktik genom arbetsintegrerat lärande.

Under kursen kommer deltagaren att lära sig om viktiga verktyg som används inom HR, inklusive rekrytering, löneprocessen, medarbetarsamtal och utvecklingssamtal. Deltagaren kommer även att få insikt i hur man utvecklar en effektiv personalstrategi och förhandlar framgångsrikt.  

Kursen kommer också att täcka viktiga frågor som rör avskiljande och uppsägning. Efter avslutad kurs kommer deltagaren att ha utvecklat sin förmåga att hantera personalfrågor på ett professionellt sätt, och att säkerställa att organisationen har en högkvalitativ och motiverad personalstyrka. 

Arbetsrätt för ledare, 7,5 hp

I den här kursen kommer deltagaren få en grundläggande kunskap om den arbetsrättsliga regleringen. Störst fokus kommer att läggas på lag om medbestämmande i arbetslivet, MBL, samt lag om anställningsskydd, LAS. Även andra lagar kommer att beröras, bland annat:  diskrimineringslag, arbetsmiljölag och arbetstidslag.

Deltagaren kommer ges förståelse för hur den rättsliga regleringen samspelar med arbetsmarknadens olika aktörer. Kursen ger en bra grund för chefer och ledare på olika nivåer att kunna hantera och förhålla sig till olika arbetsrättsliga frågor i praktiken.

Hållbart Ledarskap, 7,5 hp

Hållbart Ledarskap är den första av två kurser inom ledarskap inom utbildningen.

Kursen sätter dig som ledare i fokus utifrån områden som: hur leder jag mig själv och hur leder jag andra. I kursen tas bl a motivation, och coachande ledarskap upp. Kursen baseras på evidensbaserad kunskap genom teorier och modeller, vilka kopplas till praktik genom arbetsintegrerat lärande.

Teoretiska och praktiska perspektiv på ledarskap, 7,5 hp

Praktiskt Ledarskap är den andra av två kurser inom ledarskap inom utbildningen i Arbetsintegrerat ledarskap 60 hp.  

Kursen handlar om ledarskap i olika situationer med förutsättningar och fokus, både på individ- och gruppnivå. Kursen tar bl a upp förändringsledning och ledning i mångfald. Kursen baseras på evidensbaserad kunskap genom teorier och modeller, vilka kopplas till praktik genom arbetsintegrerat lärande.

Kommunikation för ledare, 7,5 hp

Under kursen kommer deltagaren att utveckla sina kommunikationsfärdigheter genom att lära sig att kommunicera mål och förväntningar på ett tydligt sätt. Deltagaren kommer också att lära sig hur man talar med individer och grupper på ett effektivt sätt, samt förstår hur innebörden av ett budskap kan uppfattas av mottagaren, för att kunna styra detta på rätt sätt.  

Kursen fokuserar också på feedback och hur man ger det på ett konstruktivt sätt. Deltagaren kommer att lära sig hur man använder kommunikation som ett verktyg för att motivera sina medarbetare och skapa en positiv arbetsmiljö. 

 Casestudie i ledarskap, 7,5 hp

Kursen innebär att deltagaren kommer att få möjlighet att tillämpa sina tidigare kunskaper inom ledarskap och projektarbete i ett verkligt verksamhetsfall. Genom att välja ett case från sin egen organisation får deltagaren möjlighet att applicera sina kunskaper och färdigheter direkt och samtidigt bidra till den egna organisationens utveckling.  


För fördjupad information om innehåll och lärandemål, sök på kursnamn eller kurskod hos Högskolan Väst: https://www.hv.se/utbildning/sok-kursplan/