Arbetets museum ställde ut Ragnvald Blix

Ragnvald Blix drev en envis kamp mot fascism och nazism under den första halvan av 1900-talet. Under året ställde Arbetets museum i Norrköping ut hans illustrationer. Utställningen baserades på boken Ragnvald Blix – karikatyrtecknaren som utmanade Hitler.

Utställningen Ragnvald Blix – karikatyrtecknaren som utmanade Hitler visades på Arbetets museum 12 maj– 14 oktober 2018. Bilderna och texterna i utställningen är hämtade ur boken med samma namn, skriven av Rikke Petersson och utgiven av Folkuniversitetets Akademiska Press.

– Att få visa de starka och uppkäftiga motbilder Ragnvald Blix vågade göra och som Torgny Segerstedt och många andra redaktörer i Europa valde att publicera, är att än en gång visa att vi kan lära oss av historien, säger Carina Milde, intendent, EWK-museet, Arbetets museum.

– Nu när det fria ordet är under attack och auktoritära ideologier är på frammarsch har Blix’ konstnärskap återigen blivit högaktuellt. Vi har alla något att lära av hans klarsynthet och civilkurage. Det är därför viktigt och glädjande att EWK-museet väljer att ställa ut hans politiska karikatyrer, säger Andreas Åhs, redaktör för boken och kommunikatör på Folkuniversitetet Göteborg.

Utställningar baserade på boken Ragnvald Blix – karikatyrtecknaren som utmanade Hitler har även hängt på Borås Stadsmuseum, Jonsereds herrgård och Le Cercle Norvégien et le Cercle Suédois i Paris.

Illustration av Ragnvald Blix © Ragnvald og Ida Blix' fond