Fler VA-projektörer behövs på arbetsmarknaden - tusentals ska rekryteras

Projektörer inom vatten och avlopp är hett eftertraktade på arbetsmarknaden - inom tio år ska tusentals anställas. Folkuniversitetets utbildning till VA-projektör passar dig som är en problemlösare och vill bidra till hållbar vattenförsörjning. - Behovet av VA-projektörer är stort i branschen, säger utbildningsledaren Malin Ronnhed.

VA-projektör

Klimatförändringar, växande befolkning och nya miljökrav - utmaningarna för den svenska vattenförsörjningen är många. För att lösa problemen och se till att alla har tillgång till rent vatten och fungerande avlopp spelar VA-projektörer en avgörande roll.

Arbetet som VA-projektör innebär bland annat att planera, skapa ritningar och ta fram nödvändiga handlingar för vatten- och avloppsanläggningar - en viktig roll för att vardagslivet i samhället ska fungera.

Malin Ronnhed, utbildningsledare på Folkuniversitetet

Men bristen på utbildad arbetskraft är stor. Inom den kommande tioårsperioden bedöms att minst 1000 projektörer måste rekryteras i branschen. Folkuniversitetets Yrkeshögskoleutbildning VA-Projektör i Umeå­ med Gävle, Sundsvall och Östersund som satellitorter - ger efter två års studier väldigt goda jobbutsikter.

- Det finns stora behov av den här kompetensen och det är inget som väntas avta framöver. Väljer man att studera till VA-projektör kommer man att ha stor chans att tå ett roligt och välbetalt jobb efter utbildningen, säger Malin Ronnhed, utbildningsledare på Folkuniversitetet.

VA-projektör
Jonas Johannesson utbildar sig till VA-projektör i Umeå

Studenten Jonas Johannesson blir färdig VA-projektör till sommaren och gör just nu praktik på Sweco, Europas ledande arkitektur- och teknikkonsultbolag. Tack vare utbildningens praktiska inriktning och generösa praktikperioder har han redan fått en hel del erfarenheter från yrket.

- Jag har lärt mig mest under praktikperioderna. Där får man verkligen chansen att utföra själva yrket, prata med människor i branschen och jobba med skarpa projekt. Det tycker jag är extra roligt och spännande - att faktiskt få jobba på riktigt, säger Jonas Johannesson.

Som VA-projektör finns möjlighet att jobba med intressanta projekt och ny teknik, såväl i Sverige som utomlands. Vi ställde några frågor till Anders Tellné, lärare på VA-utbildningen och uppdragsledare på Sweco.

Vad tycker du om utbildningen till VA-projektör?
– Jag tycker att utbildningen är bra. Kopplingen mellan studietiden och arbetstiden blir väldigt stark eftersom föreläsarna kommer från branschen och utbildningen består av flera praktikperioder ute hos företagen. Där drar man på sig erfarenhet om yrkesrollen och lär sig mer om arbetslivet medan man pluggar.
Varför tycker du att man ska utbilda sig till VA-projektör?
– För att det är ett roligt, varierande och utmanande arbete med utvecklande arbetsuppgifter, samt ofta med god möjlighet till flexibla arbetstider.