Om vi tror att lyckan hägrar bakom nästa köp uppfyller vi vår givna roll i konsumtionskulturen. Därför måste företagen hela tiden påminna oss om att inte vara nöjda, om att se möjligheterna till ett bättre liv som företagen kan hjälpa oss att nå. Man tänker lätt att företagen finns till för oss, för att tillfredsställa våra behov. Tänk om det är precis tvärtom, att vi finns till för företagen?
I det här föredraget förklarar Östberg hur det här systemet ser ut och hur vilka knep företagen använder för att få oss att villigt spela med. På så vis får åhörarna också diverse verktyg för hur man ska kunna ta sig ur det här systemet och få en inställning till konsumtion som gynnar den enskilda individen, och inte företagen.
Medverkande
Jacob Östberg är professor i Marknadsföring på Stockholms universitetet och forskar om konsumtionskultur. I sin forskning tar han ett kritiskt perspektiv på hur mening skapas i gränslandet mellan företagens aktiviteter, populärkultur och media, samt konsumenternas livsvärldar.
Plats
Folkuniversitetet Stockholm, Kungstensgatan 45.
Övrig information
Föreläsningen är kostnadsfri men kräver förbokning. Den är en del av hållbarhetskvällen Hållbar torsdag.
Föreläsningen arrangeras med stöd av Folkuniversitetsföreningen.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm