Missnöjesmaskinen: Vad är det? Hur kan vi undvika den?

Plats Stockholm

Jacob Östberg menar att företag vill ha nöjda kunder, men inte kunder som nöjer sig. Vad menar han med det och vad betyder det för vår roll i konsumtionskulturen?

Boka nu

Om vi tror att lyckan hägrar bakom nästa köp uppfyller vi vår givna roll i konsumtionskulturen. Därför måste företagen hela tiden påminna oss om att inte vara nöjda, om att se möjligheterna till ett bättre liv som företagen kan hjälpa oss att nå. Man tänker lätt att företagen finns till för oss, för att tillfredsställa våra behov. Tänk om det är precis tvärtom, att vi finns till för företagen?

I det här föredraget förklarar Östberg hur det här systemet ser ut och hur vilka knep företagen använder för att få oss att villigt spela med. På så vis får åhörarna också diverse verktyg för hur man ska kunna ta sig ur det här systemet och få en inställning till konsumtion som gynnar den enskilda individen, och inte företagen.

Medverkande

Jacob Östberg är professor i Marknadsföring på Stockholms universitetet och forskar om konsumtionskultur. I sin forskning tar han ett kritiskt perspektiv på hur mening skapas i gränslandet mellan företagens aktiviteter, populärkultur och media, samt konsumenternas livsvärldar.

Plats

Folkuniversitetet Stockholm, Kungstensgatan 45.

Övrig information

Föreläsningen är kostnadsfri men kräver förbokning. Den är en del av hållbarhetskvällen Hållbar torsdag.

Föreläsningen arrangeras med stöd av Folkuniversitetsföreningen.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm

direkt@folkuniversitetet.se

Datum
22 maj 2025 - 22 maj 2025
Torsdag
Antal tillfällen
1
Första tillfället
tor 22 maj 2025 kl 20:00-20:45
Plats
Kungstensgatan 45, 11359 STOCKHOLM
Visa på karta
Studietimmar
1
Kurs-ID
125867
Pris
0 kr