Sverige har länge strävat efter att vara en föregångare inom skolans digitalisering. Med digitala verktyg som en självklar del av undervisningen har målet varit att stärka elevers lärande och förbereda dem för en digital framtid. Men idag hörs allt fler kritiska röster som ifrågasätter om digitaliseringen verkligen leder till bättre lärande eller om de, tvärtom, kan påverka barn och ungdomars koncentrationsförmåga och kognitiva utveckling. Föreläsningen utforskar hur synen på digitalisering i skolan har förändrats över tid, från hype till backlash. Vilka föreställningar om medier, barn och unga har drivit denna utveckling och vilka argument är det som används i debatten? Med dessa utgångspunkter diskuteras skolans framtid i en alltmer digitaliserad värld.
Om föreläsaren:
Ingrid Forsler är docent i medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns högskola. Hon har en bakgrund som gymnasielärare och forskar om synen på digitala medier i skola och utbildning.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm