Hur hanterar förskolan ämnen som tiggeri och fattigdom tillsammans med barn? Vilka etiska och pedagogiska svårigheter liksom möjligheter uppstår? Hur kan barnböcker om social utsatthet fungera som ingång och möjliggörare av samtal om svåra frågor? Klara Dolk presenterar delar av resultaten från forskningsprojektet ”Förskolans möte med ’tiggare’. Social utsatthet som en pedagogisk och etisk fråga”. Föreläsningen berör stora samhällsrelevanta frågor som ytterst handlar om demokrati och delaktighet, och vänder sig till såväl pedagoger i förskola och skola som föräldrar och andra vuxna som möter yngre barn.
Medverkande
Klara Dolk är utbildad förskollärare och verksam som lektor i förskoledidaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. Hon disputerade 2013 med avhandlingen Bångstyriga barn. Makt, normer och delaktighet i förskolan.
Plats
Distans, via Zoom.
Övrig information
Föreläsningen ges med stöd av Folkuniversitetsföreningen.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm