Politiker har i alla tider försökt övertyga väljarna att rösta på dem på valdagen. Vägen dit går genom valkampanjer, där politikerna far land och rike runt i jakten på röster. Valtal, arbetsplatsbesök, reklam i tidningar, broschyrer och inte minst valaffischer har funnits med i partiernas verktygslåda i över hundra år. Givetvis är det också viktigt att synas i tv, radio och tidningar för att nå ut. Under de senaste åren har tv-reklam – och framför allt reklam och inlägg i sociala medier – fått en allt större roll i partiernas kamp om väljarna. Men hur effektivt är det egentligen? Vinner man ett val med en snygg valaffisch eller en viral kampanj på TikTok?
Medverkande: Bengt Johansson, professor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Föreläsningen genomförs med stöd av Folkuniversitetsföreningen och i samverkan med Borås Stad.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Borås