Föreläsning Barntransporterna från Tyskland

Plats Växjö

En föreläsning om barntransporterna mellan staden Braunschweig och Sverige som pågick under 1950- och 60-talet och en personlig berättelse om sökandet efter sitt biologiska ursprung.

Cornelia kom från Braunschweigs största bunker ”helvetet på jorden” och när hon endast var 1,5 år gammal sattes hon med en namnlapp runt halsen på en av bussarna som gick mellan Braunschweig och Sverige. Några få av barnen som kom blev kvar i Sverige. Cornelia var ett av dem. Banden till sitt biologiska arv och sin historia klipptes av. Vad hände med de som blev kvar? Vad hände med Cornelias familj? Många av de obesvarade frågorna behövde få svar. Alla människor har rätt till sin historia. Vi påverkas av vårt förflutna även om vi inte vet om det.

En föreläsning om barntransporterna mellan staden Braunschweig och Sverige som pågick under 1950- och 60-talet och om Cornelias sökande efter sitt biologiska ursprung. Den tyska staden Braunschweig hade blivit svårt drabbad av kriget och återuppbyggnaden tog lång tid. Många människor levde i nöd. Barack- och bunkerbarnen hade en eländig miljö med  kala väggar, smuts och hunger. De tyska myndigheterna tillsammans med olika hjälporganisationer och Braunschweigs Dankeskirche ansåg att barnen som levde i de svåraste förhållandena behövde komma bort från denna misär ett tag. Främst för att kunna återhämta sig. Man ville visa barnen att det fanns ett annat liv utanför de stora bunkrarna och barackerna.

Cornelia är författare till boken Bunkerbarn 438 och föreläser om sin bok och sökandet efter sin historia.

Föreläsningen äger rum på Folkuniversitetet i Växjö, föreläsningen är kostnadsfri och du behöver inte föranmäla dig.

Cornelia Hedlund

Har du frågor?