Kurs inkl fältresa, Krakow och Auschwitz

Plats Västerås

Vad var det som egentligen hände under Förintelsen? Hur kunde ett folkmord ske i Europa av en stat ansedd av många som föregångare beträffande vetenskap, kultur, musik, konst och författarskap? Detta är en kurs som erbjuder såväl en både inre och en yttre resa.

Boka nu

I denna kurs kan du delta på plats i Västerås eller via distans/online.

Den inre resan handlar om att få en chans att reflektera över etiska dilemman, personligt ansvar och människovärde. Den yttre resan handlar om det vi upplever på plats nere i Krakow och Auschwitz; på historisk vandring genom de judiska kvarteren, i ghettot och under en hel dag i koncentrationslägret Auschwitz- Birkenau. När bestämde nazisterna sig för att mörda alla judar? Vem bestämde egentligen? Och vad visste det tyska folket? Svar på dessa frågor och mycket annat får du lära dig på denna kurs.

Kursupplägg och tema

Under tre kurstillfällen går vi igenom teman som; Antisemitism, uppkomsten av de mänskliga rättigheterna, rasbiologi, mellankrigstiden, nationalism, det andra världskriget samt Förintelsen står i fokus och vi förbereder oss tillsammans genom diskussioner, böcker och filmer inför det vi står inför att uppleva.

Innehåll resdagar Krakow
Dag 1) flyg från Arlanda, ankomst Krakow, incheckning hotell, sightseeing; gamla stadskärnan, Universitetet, Wavelhöjden, katedralen, ringmuren.
Dag 2) heldag besök Auschwitz läger 1 och Auschwitz 2/Birkenau
Dag 3) ”vandring i historien”; med gamla foton till hands går vi igenom det som en gång var Krakows ghetto och de judiska kvarteren, vi besöker den nya judiska begravningsplatsen, och stannar till vid Oscar Schindlers museum
Dag 4) på fm: utcheckning från hotellet, transport till flygplasten, flyg hem.

Resan är planerad att genomföras vecka 39, torsdag-söndag 26-29 september.
Kostnad för transfer till flygplats, flyg och hotell tillkommer och ingår inte i kursavgiften ( Kostnad för resa och boende ca 5000 kr). Bokningar gällande flyg, hotell m.m. hjälps gruppen åt med tillsammans. I kursavgiften ingår inträden, guide och transport i Krakow samt 3 kurstillfällen i Folkuniversitetets lokaler före resan.

Vi kommer också ha en återträff i oktober och det är totalt 4 kurstillfällen på plats i Västerås.

Kursledare

Nicklas Wennersten legitimerad gymnasielärare i historia, beteendevetare vidareutbildad vid Göteborgs Universitet kring fältresor, extremism, identitet och tolerans vidareutbildad vid Förintelsecentrat Yad Vashem i Jerusalem/Israel undervisande pedagog sedan 10 år på den årliga toleransutbildningen verksam inom here 4U sedan starten 2002 .
Therese Ankréus socionom vidareutbildad vid Göteborgs Universitet kring fältresor, extremism, identitet och tolerans undervisande pedagog sedan 10 år på den årliga toleransutbildningen verksam inom here 4U sedan 2006. Har också olika förtroendeuppdrag inom lokalpolitiken.

Sista anmälningsdagen till kursen är 10 augusti 2024.

Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer och försäkringar. Alla städer är inte handikappanpassade och det kan vara besvärligt att ta sig fram med rullstol eller rullator. Bussarna har ofta höga trappsteg. Har du svårt att röra dig måste du med andra ord ha någon med dig som kan ge dig en hjälpande hand och också vara beredd på att det ibland kan vara svårt eller omöjligt att följa med på hela eller delar av en utflykt.

Kursledare

Therese Ankréus