Medeltidens trädgårdar - från kål till Paradis

Plats Linköping

Utifrån avhandlingsprojektet ”Medeltidens trädgårdar i Norden – verklighet och föreställningar” försöker Anna Andreasson Sjögren spåra och studera den medeltida trädgårdsodlingen i Norden, och om trädgårdar och trädgårdsodling som materiell kultur.

Boka nu

Innehåll:

Via arkeologin samt historiska texter och bilder söker hon svar på frågor om vad vi menar med ord som trädgårdar och trädgårdsodling, och vad det innebar på medeltiden? Projektet ämnar bidra till utvecklingen av ämnet trädgårdsarkeologi.

Föreläsare

Anna Andreasson Sjögren är doktorand i historisk arkeologi på Stockholms universitet. Sedan 2008 driver hon firman ArchaeoGarden  som utför uppdrag inom områdena trädgårdsarkeologi, grön kulturmiljövård, trädgårds- och kulturväxthistorisk forskning och kyrkogårdshistoria. Anna kommer att disputera under sommaren 2024.

Praktisk information

Föreläsningen är kostnadsfri och ingen föranmälan krävs. Arrangemanget är en del av Gästabudet en medeltidsfestival i Söderköping.

Föreläsningen sker i samverkan mellan Folkuniversitetet och Söderköping Gästabudet och Söderköpings kommun.  Föreläsningen ges med stöd av Folkuniversitetsföreningen.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Linköping