Drottning Margaretas dröm: Unionen som enade Norden

Plats Linköping

Gästabudet gästas i år av den populära forskaren Erik Petterson känd från "Historien om Sverige" och podden P3 Historia. Det blir en föreläsning om en stark kvinna Drottning Margareta.

Boka nu

Innehåll:

I spåren av klimatförändringar och pest hade den politiska ordningen rämnat i ett kaotiskt Europa på 1300-talet. De tre rikena i Norden utsattes för allt större påfrestningar, både utifrån och inifrån.

In i den här världen föddes Margareta som kom att personifiera föreningen av Norden – uppvuxen i danska riket och gift med den norske kungen som just förlorat sin svenska krona. Som förmyndare för sin son gjorde hon allt för att jämna hans väg mot de tre kronorna, men ödet ville annorlunda. Strax stod hon ensam kvar, utan man och barn, med en dröm som levde kvar bara genom henne: ett enat Norden.

Hur gick vägen dit? Under den här föreläsningen om drottning Margareta får vi upptäcka hur politiskt spel, släktskap, kön, personlig initiativkraft och slump gjorde att en människa kunde förverkliga sin dröm och samtidigt förändra Nordens historia.

Föreläsare:

Erik Petersson, fil.dr, är historiker, en välkänd röst i svensk radio och tv och en uppskattad författare. Hans tidigare böcker spänner från maktkamperna i norra Europa under 1500- och 1600-talen till världshistoriens bredare penseldrag. Han är skribent för flera tidningar, en eftertraktad gäst i podcasts och en forskare med fokus på formandet av det tidigmoderna samhället.

Praktiska detaljer:

Föreläsningen är kostnadsfri och ingen föranmälan krävs. Arrangemanget är en del av Gästabudet en medeltidsfestival i Söderköping.

Föreläsningen sker i samverkan mellan Folkuniversitetet och Söderköping Gästabudet och Söderköpings kommun.  Föreläsningen ges med stöd av Folkuniversitetsföreningen.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Linköping