Aktuellt från Linnéuniversitetet: Israel och Palestina - den eviga konflikten

Plats Kalmar

Föreläsning i samverkan med Kalmar Senioruniversitet och Folkuniversitetsföreningen.

Anders Persson är docent i statsvetenskap och har skrivit tre böcker om konflikten. Han kommenterar också konflikten för SVT, SR och TV4.Det sägs ibland att Israel-Palestinakonflikten är den mest svårlösta konflikten i världen. Många länder och organisationer har genom årens lopp försökt lösa konflikten. Vad handlar Israel-Palestinakonflikten egentligen om, varför tar den aldrig slut och varför leder den till politiska diskussioner och konflikter i andra länder, däribland Sverige? I oktober 2023 öppnades ett nytt kapitel i konflikten när Hamas attackerade Israel och tog en stor israelisk gisslan. Vilka är Hamas och vad vill de? Var står den svenska regeringen egentligen i konflikten?

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Kalmar