Månadsmöte: Taiwan och Kina åter i världspolitikens centrum

Plats Kalmar

Föreläsning i samverkan med Kalmar Senioruniversitet

Agneta Engqvist och Göran Leijonhufvud, är journalister och författare med 40 respektive 50 års erfarenhet från Kina med flera besök i Taiwan. Agneta var bland annat korrespondent för Dagens Industri. Göran var korrespondent för Dagens
Nyheter. Han är också forskare och fil.dr. i sinologi. Tillsammans och enskilt har de skrivit flera Kinaböcker.
”Vi talar om hur 24 miljoner människor på en liten ö i praktiken rör sig mot oberoende från ett allt mäktigare Kina med 1,4 miljarder invånare. Under våra besök har vi upplevt hur Taiwan utvecklat en ytterst livaktig demokrati. Men Kina har historiska anspråk på ön och kräver en återförening. Under senare år har Kina hotat med militära manifestationer runt hela ön. Samtidigt skärper USA tonen och lovar att stödja Taiwan om Peking skulle invadera. Vi tar också upp de taiwanesiska företagens betydelse för Kinas snabba tillväxt – och för västvärldens totala beroende av produktionen av halvledare på Taiwan. En invasion skulle innebära ett dråpslag mot hela världens ekonomiska system och stabilitet och i förlängningen ett hot mot världsfreden.”

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Kalmar