Stensö - natur och kultur

Plats Kalmar

Historia handlar om allt vi vet att människor gjort och tänkt innan oss. Ämnet i sig har en lång historia. Människan har alltid haft behov och intresse av att samla erfarenheter och fakta från tidigare generationer. Vare sig du vill lära dig mer om din hembyggd eller om du är intresserad av globala skeenden, kan en...

Boka reservplats

Vi studerar Kalmars kanske allra mest välbesökta och populära grönområde och studerar dess historia från medeltid och framåt. Även Stensös höga naturvärden beskrivs och hur dessa kan tas tillvara när området nu kommer att bli naturreservat.
Vi börjar med två teoripass och den tredje gången tar vi oss en tur runt om på halvön bland gamla vidkroniga ekar, lämningar från Kalmarkriget och ett välförtjänt fikastopp uppe på den svallade rullstensåsen.

Betalt medlemskap till Kalmar Senioruniversitet är en förutsättning för att delta i denna aktivitet. För fullständig information angående kurser och medlemskap se aktuellt kursprogram från Kalmar Senioruniversitet.

Carl Lennart Herman Nilsson

Har du frågor?