Kulturvandring - konsten i fokus

Plats Göteborg

Följ med på vandring med konsten i fokus! Vi förflyttar oss till 1800-talets Göteborg och bekantar oss bl a med mecenatparet Pontus och Göthilda Fürstenberg, som främjade flera av dåtidens stora konstnärer.

Boka nu

Målgrupp

För dig som är nyfiken på 1800-talets Göteborg och konstvärlden med bland annat Palacehuset, det konstsamlande paret Fürstenberg, mecenater, skulptörer och statyer, vackra byggnader och förskönandet av staden enligt Charles Felix Lindbergs testamente. Du behöver inga förkunskaper.

Mål

Efter denna träff kommer du att vara utrustad med nya kunskaper och insikter vad gäller framför allt Göteborgs historiska och kulturella värden.

Innehåll

Guidning om konst, historia och kulturella värden. Guidningen görs av en auktoriserad Göteborgsguide.

Vi börjar vid Johannastatyn i Brunnsparken och får ta del av stadens konst- och kulturliv där bland annat Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors verkade. Palacehuset, det forna Fürstenbergska hemmet, bär på mycket historia. Vi fortsätter med berättelser om bland annat Karl IX:s ryttarstaty, skulptören Fallstedt och dennes staty av uppfinnaren John Ericsson, Valands rit- och målarskola och med mera.

Vi avslutar på Götaplatsen, stadens kulturella centrum, med Poseidon, Göteborgs Konstmuseum och övriga kända byggnader omkring oss. Vi tar också en närmare titt på statyn av Viktor Hasselblad och lyssnar på kameratillverkarens intressanta historia.

Arbetssätt

Teori och praktik – vi vandrar, guiden berättar och alla ges tillfälle att ställa frågor och kommentera. Antal deltagare i gruppen är begränsat för god interaktion.

Kursmaterial och litteratur

För den som önskar fördjupa sig kan rekommendationer på lämplig litteratur lämnas.

Gunilla Kristén

Jag heter Gunilla Kristén och har undervisat i svenska som främmande språk i över 20 år. Oavsett vilken språknivå jag undervisar på är mitt arbete alltid lika givande, utvecklande och intressant. Språket är nyckeln till framgång både i arbetet och i privatlivet. Att hjälpa människor förbättra sitt språk genom att vägleda, stötta och entusiasmera är ett betydelsefullt arbete och ett sant nöje.

Efter många år utomlands, bland annat som platschef och guide för skandinaviska researrangörer, har jag berikats med interkulturell kompetens. Att träffa människor från olika kulturer är intressant, lärorikt och roligt. Jag är auktoriserad Göteborgsguide och inkluderar gärna information om Göteborgs historia, kulturliv och sevärdheter i undervisningen.

Språkundervisning handlar om att både ge och ta. Min ambition är att tillsammans med kursdeltagarna skapa en stimulerande studiemiljö med stort engagemang.

Hjärtligt välkommen!

Gunilla Kristén är lärare i svenska på Folkuniversitetet i Göteborg