Föreläsning Mumier - Torka, linda och försköna

Plats Borås

Nyfiken på att lära dig mer om mumier - Låt oss ta reda på nya och gamla fascinerande kunskaper! Föreläsare: Daniela Rosvall, klassisk arkeolog och forskare, konstkännare och  skribent

Boka nu

Forntidens egyptier trodde att de endast kunde nå paradiset Duat om kroppen var så intakt som möjligt.

Kroppen skulle komma in i livet efter detta i sin ursprungliga form och förlorade kroppsdelar under livet fick ersättas med trä proteser. Själen kunde bara leva vidare i dödsriket om den återförenades med sin ursprungliga kropp. Men själen måste kunna hitta och känna igen kroppen, annars var den dömd till evig hemlöshet. Därför utvecklade egypterna under 4000 år sin unika balsamerings teknik som tog 70 dagar.

Egyptiska mumier är inte alltid vad de utger sig för att vara.

De gamla mumierna fortsätter föra fram den ena fantastiska överraskningen efter den andra, skapa oväsen fastän de är tysta.

Under senare år har forskare lyckats belyser nya spännande detaljer om mumifieringstekniken och om vilka de mumifierade människorna var, hur de mådde och vad dog de av.

Låt oss ta reda på nya och gamla fascinerande kunskaper!
Föreläsare: Daniela Rosvall, klassisk arkeolog och forskare, konstkännare och
skribent

Daniela Rosvall

Kärleken till Medelhavets olika civilisationer och folkslag, samt det särskilda intresset för romerska imperiet och den latinska kulturen är kunskapskällor som den klassiska arkeologen Daniela Rosvall alltid öser ur.

Under studier på forskarutbildningen har hon fått fördjupade kunskaper och under sin vistelse i Italien och studier i Rom har det språkliga mysteriet fått en naturlig förklaring och inramning.

Att undervisa i italienska, så som hon har gjort under de senaste 20 åren, har varit ett sätt att både dela med sig av sina språkkunskaper, men också att rama in det hela i dess miljö, ursprung, kultur, historia, kulinaria och aktuella samhällsfrågor.

Allt hör till en aktiv språkinlärning, men också till att entusiasmera, väcka nyfikenhet och att avslöja italienarnas "ARS VIVENDI" (livsfilosofi).

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Borås