Få fart på din podd – lyssnare, spridning och strategi. Distans live

Föreläsningar och samtal Plats Distans

Hur bygger man en hållbar och engagerande podcast? Föreläsning för dig som redan producerar en podd och vill växa, dig som står inför en lansering och vill börja på rätt sätt, eller dig som enbart vill ha inspiration. Föreläsningen ges på Zoom i realtid av Mohamed El Abed, pionjär inom podcast.

Boka nu

Använda podd som verktyg

Du kanske arbetar inom kommunikation, kultur eller utbildning och vill använda podd som verktyg. Eller har en idé som du vill förverkliga och behöver ett ramverk för att ta nästa steg.

Under föreläsningen får du

  • grundläggande förståelse för hur poddmarknaden fungerar och hur olika format hittar sina lyssnare
  • fördjupad kunskap om målgruppsanalys, strategi och hur du formulerar ett tydligt löfte till din publik
  • verktyg för att skapa en effektiv trailer som driver prenumerationer och bygger förväntan
  • en genomarbetad metod för spridning
  • insikter i hur du arbetar långsiktigt med varumärke, tonalitet och lyssnarrelationer
  • förståelse för hur du utvärderar resultat och anpassar innehållet efter publikens behov.

Förkunskaper

Ett intresse för berättande, kommunikation och digitala medier är en fördel. Du får ut mer av föreläsningen om du har erfarenhet av podcast på ett eller annat sätt.

Förberedelser

Du får en länk i kallelsen några dagar före start.

Kursledare

Mohamed El Abed är en pionjär och kreatör inom podcast- och ljudbranschen, med mångårig erfarenhet från public service, kommersiell mediaproduktion, poddar, ideell sektor, varumärkesbyggande och marknadsföring. Han driver två populära och framgångsrika poddar: Brottshistoria, som görs tillsammans med historikern Emmy Atterving, samt Historiskt skvaller, som han producerar ihop med historikern Katharina Sand.

I över tio år har Mohamed lett utbildningar i podcastproduktion för företag, organisationer och journalister, både i Sverige och internationellt. Hans arbete omfattar prisbelönta och internationellt uppmärksammade radio- och podcastprogram samt framstående marknadsföringskampanjer. Han är även medgrundare av Soundtelling, Sveriges första podcastbyrå, som numera ingår i Third Ear Studio-koncernen.

Allmänt

  • Kursen går av stapeln då ett visst deltagarantal är uppnått. 
  • Kursen ges på distans via Zoom. du får en länk i kallelsen före kursstart.
  • Sedan 2023 bedrivs Poppius kursverksamhet i samarbete med Folkuniversitetet. Läs mer om Poppius.
  • Anmälningsvillkor och avbokningsregler

Kursledare

Mohamed El Abed

Fotografi av Mohamed Elabed.

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm

direkt@folkuniversitetet.se

Datum
14 apr. 2026 - 14 apr. 2026
Tisdag
Antal tillfällen
1
Första tillfället
tis 14 apr. 2026 kl 18:00-20:00
Studietimmar
2
Kurs-ID
134652
Pris
650 kr