Från pushiga telefonförsäljförsäljare till luriga säljtrick på webben, avtal med obegripliga villkor och influencers som framträder som våra bästa vänner. Det är mycket man som kund behöver navigera i.
Dessutom förväntas vi genom våra köp välja rätt för miljön och klimatet, trots att det är långt ifrån enkelt att välja rätt. Det är lätt att känna sig liten, manipulerad och i händerna på starka krafter som hela tiden rycker och drar i din plånbok.
Föreläsaren Jan Bertoft har varit generalsekreterare för Sveriges Konsumenter och chefredaktör för Råd & Rön. Föreläsningen utgår från hans nyutkomna bok ”Riggat! Så undviker du köpfällorna”, där han sammanfattar fakta och råd utifrån nästan 40 års arbete med fulsälj och bluffar, reklam, överskuldsättning, digitalisering och hållbar konsumtion. Arbetet har också gett inblickar i den politiska maktens korridorer både i Sverige och i EU, där resursstarka lobbyister ofta försöker bromsa, urvattna eller stoppa konsumentskyddet.
Förkunskaper
Inga förkunskaper.
Innehåll
-Svårt, tidsödande, lömskt och orättvist. Om hur vi lättare går i fällan, hur det blivit ett ”heltidsjobb" att vara konsument – och dyrt att vara fattig.
-Fulsälj på telefon och webben. Så utvecklas teknikerna att få dig att köpa det du inte tänkt köpa.
-Vem kan man lita på? Om bedragarnas plagiering av trovärdiga företag och myndigheter.
-Så styrs du i mataffären.
-Reklamen – miljardindustrin som vet vad den gör, tänjer på gränserna och hittar nya vägar på nätet.
-Kundtjänsten som är svår att nå och tillkrånglad med avsikten att få dig att tröttna.
-Kunderna förväntas rädda världen – men motarbetas. Om hur vi styrs mot ohållbar konsumtion och hur systemet är fastlåst vid billigt skräp.
-Fällorna på nätet – och utanför. Algoritmer och samlad persondata utvecklas närmast till tankeläsning. Internet och AI innebär både möjligheter för konsumenterna, men också helt nya verktyg för dem som vill åt våra pengar. Samtidigt står många utanför digitaliseringen.
-Krediter till döds. Om hur vi lockas att låna, skjuta upp betalningar och överkonsumera trots att vi inte har råd.
Kursupplägg
Läraren håller en presentation och tillfälle för frågor finns. Kurskvällen sker i vår aula och antalet platser är begränsat. Föreläsningen är kostnadsfri, men om du inte kan komma vill vi gärna att du avbokar via kundtjänst på tel 08-7894200 eller e-post direkt@folkuniversitetet.se så att din plats kan gå till någon annan.
Kursledare
Jan Bertoft var under åren 2004-2024 generalsekreterare för Sveriges Konsumenter. Han är utbildad journalist och har arbetat med konsumentfrågor sedan 1987, bland annat som konsumentreporter, presschef för Konsumentverket och chefredaktör för Råd & Rön. 2008 blev han styrelseledamot i den europeiska konsumentorganisationen BEUC, där han ansvarade för strategiska hållbarhetsfrågor.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm