Den här kursen är en resa in i litteraturens och livets djupaste frågor. Kom med och upptäck hur berättelser kan bli en väg till större förståelse, mening och förändring – för både karaktärerna och dig själv!
Mål
Kursens mål är att öka deltagarnas förmåga att utforska existentiella teman och dilemman i skönlitteratur för att sedan med hjälp av existentiell filosofi och psykologi kunna vägleda karaktärerna –och sig själva – till ökad meningsfullhet.
Målgrupp
Den här kursen riktar sig till dig som vill fördjupa dina samtal kring skönlitteratur, teater och film. Oavsett om du är lärare, bibliotekarie, vårdgivare eller helt enkelt en litteraturälskare, kommer du att upptäcka hur existentiell biblioterapi kan bli ett verktyg för att skapa mening och främja välbefinnande.
Den existentiella biblioterapin är ett spännande och kraftfullt litteraturpedagogiskt verktyg för bland annat:
• Lärare på alla nivåer, från förskola till vuxenutbildning.
• Bibliotekarier som vill skapa engagerande läsecirklar.
• Personal inom vård och omsorg som söker kreativa metoder för att stärka hälsa och livskvalitet.
Inga förkunskaper krävs – bara ett öppet sinne och en vilja att utforska!
Innehåll och upplägg
Kursen är en blandning av läsning, diskussion och kreativt utforskande.
Vi hämtar tankar och reflektioner från filosofer och psykologer inom det existentiella perspektivet, resonerar kring karaktärernas problem och tar hjälp av egna erfarenheter och föreställningar. Utifrån insikter och metoder inom existentiell vägledning hittar vi nya vägar för de litterära karaktärerna, och kanske för oss själva.
Tillsammans läser vi kortare skönlitterära texter (novell, dikt, saga etc.) och tolkar texten utifrån både egna erfarenheter och med hjälp av en särskild litteraturvetenskaplig metod som underlättar utforskandet av just existentiella teman och dilemman i texterna.
Vi läser även texter av existentiella filosofer och psykologer för att fördjupa våra tolkningar av textens existentiella innehåll och för att kunna vägleda karaktärerna.
Under våra träffar ägnar vi oss åt ett opretentiöst prövande av olika val och möjligheter i livet genom diskussioner och existentiell vägledning av karaktärerna. Kreativt skrivande kan också vara ett alternativ för den som vill gå i dialog med den litterära texten och kanske skriva samma historia ur en annan karaktärs perspektiv för att gestalta nya möjligheter i livet.
Kurslitteratur och material
Kursledarens eget material och en självvald bok från en litteraturlista med facklitteratur inom det existentiella perspektivet..
Kursledare
Morgan Svensson
Mitt intresse för existentiella frågor började tidigt. Som fjortonåring baxade jag fram en rejäl hög tjocka böcker till den misstänksamme skolbibliotekarien, bland annat ett översiktsverk över västerlandets filosofi och Pär Lagerkvists samlade dikter. Skolbibliotekarien suckade irriterat och undslapp sig en syrlig kommentar. Men jag kan ännu deklamera strofer av Lagerkvist och jag kan fortfarande känna hur imponerad jag blev av Sokrates mod att tala för sin sak i strid mot sofisterna och sin oförstående samtid.
Idag har samtal kring livsfrågorna skjutits åt sidan för fakta och mätbarhet, och ohälsan ökar i hela världen. Många upplever att de saknar ett sammanhang. Vad kan man göra? Min väg blev just skrivande, skönlitteratur, livsfilosofi och en motivation att diskutera med andra vad jag upptäckt under resan.
Jag har utbildning i Existentiell vägledning från Mälardalens universitet och även Marie Cederchiölds högskola, och under mina många år som lärare i svenska på alla stadier i skolväsendet har jag utvecklat en existentiell biblioterapi, där även vägledning av de litterära karaktärerna ingår. Jag är legitimerad gymnasielärare i svenska, filosofi, religion, historia, textkommunikation, estetisk kommunikation, mediekommunikation m.fl. Mitt intresse för skrivande ledde mig även till en journalistutbildning och en masterexamen i kreativt skrivande, vilket resulterade i romaner, novellsamling, debattbok och att vara medförfattare till en lärobok för gymnasiet. Mina intressen för livsfrågor har också fört mig till universitetsstudier i psykologi, interkultur, genusvetenskap, postkoloniala studier och kurser i existentiell filosofi och existentiella teman i skönlitteratur.
Under flera år har jag bedrivit egen kursverksamhet i existentiell biblioterapi i distansform och arrangerat Existentiellt Café för allmänheten i Göteborg. Jag har även utvecklat ett program för existentiell hälsa, där existentiell biblioterapi ingår som en viktig del.

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Göteborg