“ADHD & autism inifrån” är en kurs för dig som vill förstå och stötta dig själv utifrån neurodivergenta erfarenheter. Vi möts för att utforska vardagen, utmaningar och styrkor tillsammans. Träffarnas fokus ligger på kunskap, gemenskap och reflektion — utan krav på prestation eller färdiga lösningar. Du deltar på dina villkor och får ta del av aktuella forskningsrön, praktiska verktyg och samtal med andra som verkligen förstår.
Vi vänder oss till dig som:
● Känt att “alla andra verkar fått en manual för livet utom jag”
● Har många idéer, men har svårt att förverkliga dom
● Länge trott att du är “högkänslig”, “introvert” eller “överanalyserande”, men börjat ana att det kan finnas en annan förklaring till varför du är som du är
● Klarar mycket, men ofta till priset av sömn, energi & självförtroende
● Ständigt växlar mellan hyperfokus & total mental trötthet
● Behöver flera dagar för att återhämta dig efter ett socialt sammanhang
● Vill förstå ditt sätt att fungera inifrån, utan att patologiseras, dömas eller tvingas in i någon annans mall
De flesta resurser för de med NPF-diagnos riktar sig fortfarande främst till barn. Men samtidigt finns det många vuxna, särskilt kvinnor och andra som börjat maskera tidigt, som har nått vuxen ålder utan att förstå varför livet känns mer ansträngande än för andra. Du kanske har klarat dig “för bra” för att någon ska reagera, men lever med ihållande stress, oro, eller återkommande utmattningar och fysiska symptom. Kanske har du ett barn som nyligen fått en diagnos och plötsligt känner du igen dig själv lite för väl i diagnoskriterierna.
Det finns idag för få sammanhang där vuxna med NPF-diagnos eller outredda NPF-drag kan mötas på lika villkor. Kursen ADHD & autism inifrån försöker fylla det tomrummet genom att kombinera kunskap, reflektion och gemenskap i folkbildningens anda.
Vad kursen erbjuder
● Igenkänning & gemenskap
● Ökad självkännedom & självmedkänsla
● Höra andra beskriva erfarenheter du trodde du var ensam om
Du får begrepp från aktuell forskning och neuroaffirmativ teori som hjälper dig förstå hur din hjärna fungerar, utan skuld eller skam. Du får lära dig varför dopamin, stimuli och återhämtning spelar så stor roll, samt hur du kan börja leva utifrån de insikterna. Du får även praktiska, anpassningsbara vardagsverktyg som bygger på självmedkänsla istället för disciplin. Du kan lyssna, reflektera enskilt, delta aktivt eller bara ta in. Alla träffar anpassas efter verkliga hjärnor: med pauser, struktur, tydlighet och flexibilitet. Ingen prestation. Inga hemuppgifter. Bara verktyg, förståelse och en plats att landa i sig själv.
Upplägg
En 2 timmar lång träff i veckan i 5 veckor online. Varje träff innehåller en kort introduktion, samtal, reflektion och konkreta verktyg.
Träffarna:
1️. Hitta ditt språk: maskering, identitet & självkännedom
2️. Energi, återhämtning & dopamin: att skydda & balansera sin energi
3️. Struktur som fungerar i verkligheten: planering på riktigt, inte bara i teorin
4️. Relationer & kommunikation: att uttrycka behov & sätta gränser
5️. Styrkor, specialintressen & självkänsla: att leva hållbart som neurodivergent
Kursen vilar på ett neuroaffirmativt synsätt, att ADHD och autism är naturliga variationer i mänskligt fungerande, med både styrkor och utmaningar. Det handlar inte om att “fixa” dig, utan att förstå, acceptera och stötta dig själv på dina villkor.
Kursen ges på distans och innan kursstart får du en deltagarkallelse med information inför kursen, och i den kallelsen finns även den ZOOM-länk som du använder för att ansluta dig till träffarna.
Avgift: 750kr
Avgiften är baserat på att kursen ska vara tillgänglig även för dig som kanske lever med begränsade ekonomiska resurser – en verklighet som vi vet att många i vår målgrupp delar. Samtidigt är det viktigt för oss att värna om hållbarhet och visa respekt för det arbete, den tid och den unika erfarenhet som ligger bakom kursen. Kursledaren har själv egen erfarenhet av att tillhöra målgruppen, vilket gör det extra betydelsefullt att inte undervärdera eller osynliggöra värdet av neurodivergent arbete och erfarenhetsbaserad kunskap. Kursens pris är därför en balans mellan att göra folkbildning tillgänglig och att synliggöra värdet av den professionella och personliga kompetens som ligger till grund för kursen.
Kursledare
Zoe Fällbom är beteendevetare, strategisk kommunikatör och fick efter år som självdiagnostiserad en officiell autism/ADHD-diagnos. Zoe kombinerar aktuell forskning, sociologiska teorier samt egna erfarenheter och från arbete med neurodivergenta vuxna.
Kursledare
Zoe Fällbom
-Jag brinner för att lyfta fram andra genom socialpsykologiska metoder och strategisk marknadsföring.
Zoe Fällman har erfarenhet av ett ansvar för digitala plattformar, content, målgruppsanpassad marknadsföring med tyngdpunkt på bland annat bildhantering, omfattande textredigering och annonsering via sociala medier.
Zoe har även ansvarat för att leda projekt, skapa event, kampanjer, branding och strategiutveckling med bakgrunder från flera organisationer.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Umeå