Kursen är uppdelad i sex träffar som täcker allt från idéutveckling till marknadsföring och affärsplanering. Genom olika samarbeten med gästföreläsare får deltagarna tillgång till rådgivning och resurser för att förverkliga sina företagsidéer. Gästföreläsarna kommer från tex Science Park, Coompanion och Marknadsföringen för att ge dig kunskap om vilka stödresurser som finns.
Mål:
Målet är att varje deltagare ska ha en färdig verksamhetsidé och en konkret plan för att kunna starta sitt företag.
Innehåll:
- Introduktion till idéutveckling och innovation
- Förstå de grundläggande stegen för att starta ett företag
- Val av företagsform (enskild firma, aktiebolag, handelsbolag, etc.)
- Registrering av företag
- Skatter, moms och andra myndighetskrav
- Finansieringsmöjligheter och stöd
- Skapa en detaljerad affärsplan
- Sätta upp mål och strategier
- SWOT-analys (Styrkor, Svagheter, Möjligheter, Hot)
- Förstå hur du skapar en budget och grundläggande ekonomi
- Prissättning och kostnadsstruktur
- Grundläggande marknadsföringsprinciper och marknadsplan
- Försäljningsstrategier och kundrelationer
- Sammanställning av affärsplan, budget och marknadsföringsstrateg
- Nästa steg: Praktiska tips för att komma igång
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Södertälje