Diplomerad Social Media Manager

Plats Stockholm

Lär dig att nå ut i sociala medier. Kursen fokuserar på strategi, planering och kunskaper i att praktiskt arbeta med sociala medier. Utbildningen går på plats på Folkuniversitetet i Stockholm.

Boka nu

Boka tidigt med 5000 kronors rabatt senast 31 maj. Kurspris 26 975 kronor (ordinarie 31 975 kronor). Delbetalning möjlig utan extra kostnader.

Målgrupp

Kursen passar dig som vill ha kunskaper inom marknadsföring i sociala medier. Du kan till exempel vara kommunikatör, arbeta på en marknadsavdelning eller ha en annan roll där du har nytta av dessa kunskaper. Du kan också vara egenföretagare eller vilja skaffa dig nya kunskaper för din fortsatta karriär.

Förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper krävs men god datavana är en förutsättning.

Innehåll

Strategi för sociala medier (näst största blocket i utbildningen)

  • Mål och syfte med ditt företags närvaro i sociala medier
  • Att arbeta med organiska inlägg versus köpt annonsering
  • Innehåll som bygger varumärke, skapar engagemang och driver konvertering
  • Så drar du nytta av Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Tiktok, Pinterest och Snapchat (störst fokus på Facebook och Instagram)
  • Kort introduktion till Google Ads
  • Kommunicera med rätt målgrupp i rätt tid och rätt kanal
  • Identifiera KPI:er och nyckeltal baserat på dina målsättningar
  • Vilken budget kommer du att behöva för att få resultat?
  • Att mäta och analysera resultat
  • Att skapa en planering för sin medverkan i sociala medier

Teoretiska och praktiska kunskaper i annonsering på Facebook och Instagram (detta block är störst i utbildningen och upptar cirka hälften av tiden)

  • Genomgång av och praktiska övningar i verktyget Business Manager/Business Suite som används för annonsering på både Facebook och Instagram
  • Välj kampanjmål i verktyget
  • Annonsformat – vilka finns och för vilka syften passar de bäst?
  • Lär dig sätta en tydlig kampanjstruktur och rätt kampanjinställningar för att nå dina mål
  • Målgrupp – vilka vill du kommunicera med och hur kan du ställa in detta?
  • Facebookpixeln – ett användbart verktyg
  • Facebooks algoritm - hur påverkar den?
  • Kampanjoptimering och A/B-testning
  • Så följer du upp resultat och analyserar annonseringens utfall
  • Undvik vanliga fallgropar för att spara tid och pengar

Produktion av innehåll – en matnyttig överblick som ger grunderna för att producera eget material (minsta blocket i utbildningen)

  • Foto – bildval, bildkvalitet, juridik
  • Rörligt material – tips och bra verktyg
  • Copy – goda råd för skriftligt innehåll
  • AI-verktyg för marknadsförare

Kursmaterial

Du får tillgång till lärarens presentationer samt kursuppgifter.

Datum

Kursen går en gång i veckan, onsdag kl 9-16. Sista kurstillfället är en halvdag, klockan 9-12.

Kursupplägg

Gruppundervisning i klassrum. Kurstillfällena innehåller teoretiska pass samt praktiska övningar. Datorer (PC laptops) finns att låna under lektionerna om du inte väljer att ha med egen dator. Hemarbete tillkommer med 1-3 timmar per vecka samt med uppskattningsvis 5-10 timmar i samband med diplomarbetet och slutprov i slutet av kursperioden.

Diplomering

För att få ett diplom vid utbildningens slut behöver du ha deltagit minst 75 procent av tiden, fått godkänt på diplomuppgiften och slutprov samt betalat kursavgiften.

Delbetalning möjlig

Du kan välja mellan att betala hela kursavgiften i samband med kursstart eller att delbetala under kursens gång. Inga extra kostnader läggs på. Om du önskar delbetalning så meddela kundtjänst på direkt@folkuniversitetet.se i samband med anmälan.

Tidigare deltagare säger

"Dino är en mycket kunnig och metodisk lärare." 
"Jag har fått ett positivt inflöde av kundförfrågningar som till stor del beror på kunskaperna från Social Media Manager-kursen och kampanjer på Facebook och Instagram."  (Anders, egenföretagare)

Filmklipp där kursledaren Dino Mujkanovic berättar om utbildningen, länk

Mer information

Undrar du över något så kontakta gärna ämnesansvariga ulrika.engerstam@folkuniversitetet.se (tel 08-789 41 85).

Kursledare

Dino Mujkanovic

Dino Mujkanovic har arbetat med digital kommunikation och marknadsföring i sociala medier i över tio år med några av världens populäraste varumärken. Idag driver han sociala medier-byrån Digital Jungle, dessförinnan har han arbetat som digital strateg bland annat på byråerna The Amazing Society och Emakina DBG.

Niclas Sjölander

Har du frågor?

Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm

direkt@folkuniversitetet.se

Kursperiod
9 okt 2024 - 29 jan 2025
Onsdag
Antal tillfällen
13
Första tillfället
ons 9 okt 2024 kl 09:00-16:00
  • ons 16 okt 2024 kl 09:00 - 16:00
  • ons 23 okt 2024 kl 09:00 - 16:00
  • ons 6 nov 2024 kl 09:00 - 16:00
  • ons 13 nov 2024 kl 09:00 - 16:00
  • ons 20 nov 2024 kl 09:00 - 16:00
  • ons 27 nov 2024 kl 09:00 - 16:00
  • ons 4 dec 2024 kl 09:00 - 16:00
  • ons 11 dec 2024 kl 09:00 - 16:00
  • ons 15 jan 2025 kl 09:00 - 16:00
  • ons 22 jan 2025 kl 09:00 - 16:00
  • ons 29 jan 2025 kl 09:00 - 12:15
Plats
Kungstensgatan 45, 11359 STOCKHOLM
Visa på karta
Studietimmar
100
Kurs-ID
115787
Pris
26975 kr