Målgrupp
Den här utbildningen vänder sig till dig som nu känner att du vill komma vidare i din karriär. Du vill få kunskap och förståelse för inköpsprocessen. Utbildningen vänder sig till dig som arbetat med leverantörskontakter.
Mål
Inköpsfunktionen betyder mycket för företagets konkurrenskraft, lönsamhet och resultat. En inköpare måste därför ha goda och aktuella kunskaper i inköpsprocessen, juridik, ekonomi och förhandlingsteknik. Den här utbildningen ger dig som arbetar som inköpare eller inköpsassistent aktuella kunskaper inom dessa områden.
Innehåll
• Inköpspolicy och riktlinjer för inköp
• Marknadsstrategier och affärsutveckling
• Upphandlingsprocessen (kravspecifikation, anbudsförfrågan, avtal)
• Ingå och upprätta avtal samt ramavtal
• Köprättsliga regler
• Leverantörer och leverantörsutvärdering
• Standardavtal
• köp av tjänster och kvalitetssäkring
• deltagarfrågor – genomgång av företagsspecifika avtal och allmänna
• förhandlingsteknik, teori och praktiska övningar
Arbetssätt
Kursen varvar teori, praktik, hemarbeten och genomgångar av företagsspecifika avtal. Genom detta arbetssätt ger utbildningen kunskaper och erfarenheter som direkt kan omsättas i det dagliga arbetet. Utbildningen leds av en erfaren inköpare och en affärsjurist. p>
Examination
Mellan lektionspassen läser du litteratur och gör inlämningsuppgifter. Efter godkända uppgifter utdelas ett Intyg.
På grund av kursens längd förekommer ett uppehåll mellan terminerna. Uppehållets datum avgörs på kursen i överenskommelse mellan deltagare och lärare.
Observera, att våra startdatum för kurserna är preliminära. En vecka före kursstart får du en kallelse med fastställt datum.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Trollhättan