Contemporary innehåller en blandning av stående contemporary-teknik samt golvteknik. Vi hittar flöde, styrka och smidighet på golvet genom både grundläggande steg och utmanande koreografier. Svinga, falla, flöda och lyssna på kroppens logik ger dig en tryggare relation med golvet och din kropp. Vi utmanar rummets riktningar och du får en chans att jobba med känslor och dynamik för att kunna utveckla materialet under terminens gång. Klassen bygger aktivt styrka i överkroppen och hela kroppen får dansa från första till sista övning.
Scenkurs: Kursens innehåll är sceniskt inriktad och resulterar i en föreställningshelg i slutet av terminen där deltagarna medverkar. Totalt fyra föreställningar genomförs på Scen Studio Fyra på Balettakademien.
På en scenkurs är det extra viktigt med närvaron. Koreografi-repetitioner inför föreställningarna ingår i kursen och sker under ordinarie lektionstid. Ljus-repetition, det är då vi sätter ljuset till varje dansnummer, sker fredag eller lördag samma helg som din föreställningshelg. Ljus- och genrep ligger alltså utanför ordinarie lektionstid. Till föreställningen har vi tillgång till vårt kostymförråd samt en ljud- och ljustekniker.
Kursledare
Matilda Johansson
Matilda utexaminerades 2015 från Dans & Cirkushögskolans treåriga kandidatsprogram inom danspedagogik med inriktning modern och nutida. Hon är tidigare utbildad vid Balettakademien Stockholms ettåriga Danslinje.
Hon har även mycket erfarenhet av danspedagogik för barn och unga. Dansen har alltid varit närvarande och hon har stått på scen i olika sammanhang sedan fyraårsåldern. Matilda har undervisat i Stockholm, Göteborg, Örebro och Umeå. Hon har deltagit i olika internationella projekt med koreografen Khosro Adibi som dansare/konstnärlig pedagog i Italien, Brasilien och senast som danspedagog för barn och unga vid OMI Art Center i New York. Hon är även dansare och koreograf i NONA danskollektiv.
"För mig är dans frihet - fullt av energi och glädje! Min tro på dans till alla öppnar upp för dansarens delaktighet och personliga intresse. När jag undervisar barn och unga arbetar jag aktivt med att se varenda person. Mina klasser är dansanta och energiska med varierande fokuspunkter under terminen för att eleverna ska få möta en bredd inom ämnet. Kroppen som uttrycksmedel, kreativitet och musikalitet är ständigt övergripande. Vi har roligt tillsammans helt enkelt!"
Elin Örneholm
Elin Örneholm är en mångsidig dansare utbildad på Kungliga Svenska Balettskolan yrkesutbildning, moderna linjen och vidareutbildad på Millennium Dance Complex och Broadway Dance center i USA samt Åsa Folkhögskola.
Elin har dansat både stilar från modernt, balett och jazzdans till hiphop, house och kommersiella stilar. Hon har undervisat alla olika åldrar och nivåer i över 10 år och har därmed stor pedagogisk erfarenhet.
Hon undervisar på flera olika skolor och utbildningar i Stockholm och frilansar som dansare, koreograf, DJ och som projekt/event manager. Elin har jobbat med evenemang som Melodifestivalen, Ladies Night, Julgalan och This is Christmas samt uppträtt på flera stora scener i Sverige.
2011 var hon finalist i en av världens största talangtävlingar "World Championships of Performing Arts" i Los Angeles och vann flera kategorier samt tilldelades ett 1-årigt stipendium på den världskända dansskolan Millennium Dance Complex.
Elins lektioner är uppbyggda av en genomgående uppvärmning med teknikövningar, rörlighet, styrka och stretch fortsatt med steginlärning, improvisation, fraser över golvet och avslutas med att en lär sig olika kombinationer och får träna både att memorera koreografi och att förmedla olika uttryck. Elin influeras av olika stilar i sina koreografier där den moderna dansens flöde blandas med hiphopens små isolerade rörelser, gärna med mycket golvelement och floorwork. Köttiga koreografier där låtar med mycket bas och melodiska partier är en röd tråd.
"På mina lektioner kan eleverna förvänta sig skratt, lekfullhet och energi! Vad jag vill ge mina elever är en atmosfär där de känner sig fria, säkra och bekväma, där de vågar prova och vågar misslyckas. Det är ett bra sätt att lära sig, där det inte spelar någon roll vad andra tycker eller om det ser dåligt eller bra ut. Fokus är dem och deras förmåga att utvecklas och växa och att vi har ROLIGT samtidigt som vi lär oss."
Läs mer om Elin: www.elinorneholm.com
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm