Kursupplägg:
Vi går igenom balettens grunder på ett enkelt och anpassat sätt och tränar musikalitet, koordination, balans och improvisation. Med rörelser som polkasteg, snurrar och hopp får barnen lära sig basen i balett. Vi dansar i olika tempon – fort, långsamt, hårt och mjukt – och använder fantasi och lek för att skapa rörelseglädje. Pedagogiken fokuserar på att bygga trygghet och självkänsla samtidigt som barnen får öva på samarbete i grupp.
Kursen går emellan vecka 35-49 ojämna veckor med 8 lektionstillfällen enligt följande:
v.35, v.37, v.39, v.41, v.43, v.45, v.47, v.49
Innehåll:
- Introduktion till balettens grunder på ett anpassat och lekfullt sätt.
- Träning av musikalitet, koordination, koncentration och improvisation.
- Fantasifulla övningar som uppmuntrar kreativitet och rörelseglädje.
- Fokus på samarbete, trygghet och att fungera i grupp.
Åldersangivelser:
Den här kursen passar både för dig som är nybörjare och för dig som har dansat balett i 1–2 terminer tidigare. För att delta i en 7-9 årsgrupp ska en ha fyllt sju år vid kursens start.
Bra att veta:
- Kursen hålls varannan vecka, perfekt för familjer som ej kan knyta upp sig var vecka.
- Undervisningen ackompanjeras av musiker.
- Vid bokning, ange barnets namn och personuppgifter.
- Kursen hålls på svenska.
Kursledare
Charlotte Downing
Charlotte Downing kommer ursprungligen från Storbritannien men flyttade till Stockholm 2018. Hon har undervisat i dans för barn och ungdomar sedan 2011 med fokus på modern och balett.
Charlotte har en kandidatexamen i dans med inriktning på danspedagogik samt en masterexamen i dansvetenskap och har en djup kunskap om säker och effektiv dansträning. Under våren 2023 tog hon sin doktorsexamen i idrottsvetenskap på GIH. Förutom att undervisa i dans arbetar Charlotte som lärare och forskare inom danspsykologi.
”Som lärare fokuserar jag på dansglädjen och jag vill att mina elever ska bygga en stark grund att stå på och skapa passion för dansen. Mina klasser är välstrukturerade med tydliga mål för att hjälpa barn att förstå hur de kan förbättra sin dans. Mitt mål är att alla ska känna sig trygga och våga uttrycka sig.”

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm