Kursupplägg:
Barnen får utlopp för sin rörelse- och dansglädje samtidigt som de introduceras till balettens grunder. Genom fartfyllda, dansanta och lagom utmanande rörelser som polkasteg, hoppsa-steg, snurrar och hopp övar vi musikalitet, koordination, koncentration och improvisation. Lektionerna är anpassade efter barnens mognad och kombinerar dans i olika tempon – fort, långsamt, hårt och mjukt – med fantasi och skapande. Pedagogiken fokuserar på korta, intensiva aktiviteter som stärker barnens samarbetsförmåga, trygghet och gruppkänsla.
Kursen går emellan vecka 35-49 ojämna veckor med 8 lektionstillfällen enligt följande:
v.35, v.37, v.39, v.41, v.43, v.45, v.47, v.49
Innehåll:
- Introduktion till balettens grunder på ett anpassat och lekfullt sätt.
- Träning av musikalitet, koordination, koncentration och improvisation.
- Fantasifulla övningar som uppmuntrar kreativitet och rörelseglädje.
- Fokus på samarbete, trygghet och att fungera i grupp.
Åldersangivelser:
Åldersangivelserna avser barnens ålder vid kursstart.
För att delta i en 5-6 årsgrupp ska en ha fyllt fem år vid kursens start.
Bra att veta:
- Kursen hålls varannan vecka, perfekt för familjer som ej kan knyta upp sig var vecka.
- Undervisningen ackompanjeras av musiker.
- Vid bokning, ange barnets namn och personuppgifter.
- Kursen hålls på svenska.
Kursledare
Charlotte Downing
Charlotte Downing kommer ursprungligen från Storbritannien men flyttade till Stockholm 2018. Hon har undervisat i dans för barn och ungdomar sedan 2011 med fokus på modern och balett.
Charlotte har en kandidatexamen i dans med inriktning på danspedagogik samt en masterexamen i dansvetenskap och har en djup kunskap om säker och effektiv dansträning. Under våren 2023 tog hon sin doktorsexamen i idrottsvetenskap på GIH. Förutom att undervisa i dans arbetar Charlotte som lärare och forskare inom danspsykologi.
”Som lärare fokuserar jag på dansglädjen och jag vill att mina elever ska bygga en stark grund att stå på och skapa passion för dansen. Mina klasser är välstrukturerade med tydliga mål för att hjälpa barn att förstå hur de kan förbättra sin dans. Mitt mål är att alla ska känna sig trygga och våga uttrycka sig.”

Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm