"I mina klasser låter jag mig inspireras och engageras av deltagarnas kreativitet. Genom lekfullhet och dansglädje ges utrymme att upptäcka och utveckla egna förmågor och unika rörelsemönster. Jag arbetar både med kunskap och intuition för att skapa förtroende och lust till rörelse. Jag vill väcka intresse och nyfikenhet så att varje individ kan väva in sina egna uppfattningar, känslor, tankar, minnen och fantasier i dansen."
-Cyntia Botello
Kursupplägg:
Vi går igenom balettens grunder på ett enkelt och anpassat sätt och tränar musikalitet, koordination, balans och improvisation. Med rörelser som polkasteg, snurrar och hopp får barnen lära sig basen i balett. Vi dansar i olika tempon – fort, långsamt, hårt och mjukt – och använder fantasi och lek för att skapa rörelseglädje. Pedagogiken fokuserar på att bygga trygghet och självkänsla samtidigt som barnen får öva på samarbete i grupp.
Innehåll:
- Introduktion till balettens grunder på ett anpassat och lekfullt sätt.
- Träning av musikalitet, koordination, koncentration och improvisation.
- Fantasifulla övningar som uppmuntrar kreativitet och rörelseglädje.
- Fokus på samarbete, trygghet och att fungera i grupp.
Förkunskaper:
Den här kursen passar både för dig som är nybörjare och för dig som har dansat balett i 1–2 terminer tidigare. För att delta i en 6-8 årsgrupp ska en ha fyllt sex år vid kursens start.
Bra att veta:
- Undervisningen ackompanjeras av musiker.
- Vid bokning, ange barnets namn och personuppgifter.
- Kursen hålls på svenska.
Kursledare
Cyntia Botello
Cyntia är född i Mexico City och utbildad dansare vid Teater- och Dansstyrelsen, Koreografiska Institutionen.
1998 flyttade hon till Sverige och vidareutbildade sig inom pedagogik vid Dans- och Cirkushögskolan samt vid Stockholms universitet. Hon har en ämneslärarutbildning i dans med inriktning mot barn och unga, samt balett för gymnasieskolans estetiska program och profilskolor. Dessutom har hon en konstnärlig masterexamen i koreografi med inriktning dansdidaktik och är legitimerad danslärare upptill gymnasiet.
Cyntia arbetar som dansare och koreograf och har erfarenhet av att skapa dansföreställningar, performanceverk och dansfilmsproduktioner.
"I mina klasser låter jag mig inspireras och engageras av deltagarnas kreativitet. Genom lekfullhet och dansglädje ges utrymme att upptäcka och utveckla egna förmågor och unika rörelsemönster. Jag arbetar både med kunskap och intuition för att skapa förtroende och lust till rörelse. Jag vill väcka intresse och nyfikenhet så att varje individ kan väva in sina egna uppfattningar, känslor, tankar, minnen och fantasier i dansen."
Maria Garriga
Maria Garriga började dansa på Lilian Karina Vásárhelyis balettskola som 4-åring för Anne Wigert. Vid samma skola gav hon sina första danslektioner i barndans och klassisk balett. Hon vidareutbildade sig vid Danshögskolan med inriktning Barndanspedagogik samt Flamenco/Spansk dans.
Hon har sin grund i klassisk balett men hittade sina rötter i den spanska dansen. Dansade i bl.a. Carmen Lucenas Flamenco Dance Company. Med över 30 års erfarenhet i ryggsäcken har hon arbetat som pedagog med barndans, flamenco och dansmix vid Stockholms ledande dansskolor.
”Genom dansen utvecklar vi vår kreativitet, vilket bidrar till att stärka självkänslan som är grunden till allt lärande. Lektionerna bygger på glädje och lust till uttryck i dans som ett självklart språk. Vi tränar vår lyhördhet och övar på att ta hänsyn till vår omgivning. Övningar som bidrar till dansteknik, styrka, smidighet och rytm är självklara ingredienser på varje lektion. Musik som inspirerar till både rörelse och stillhet. Ordning och reda kontra kontrollerat kaos, dans och lek på fullaste allvar!”
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm