All balett för barn har en tydlig gemensam grund med rörelser med fartfyllda, dansanta och lagom utmanande träningsmoment alltefter barnens mognad. Vi gör polkasteg och hoppsa, vi snurrar, rullar, hoppar och koordinerar med armarna. Vi fantiserar, hittar på och vi dansar fort, långsamt, hårt och mjukt mm. Med hjälp av musiken och hur vi kombinerar rörelser skapar vi den rätta balettkänslan.
Förutom den lekfulla inlärningen av dansmomenten går pedagogiken också ut på att ”hålla igång” intensivt under en kort tid och att lära sig att fungera i grupp. Uppropet i början av lektionen är en viktig del för trygghet och samspel och då får alla barn ta sin egen plats.
Undervisningen ackompanjeras av musiker.
Åldersangivelserna avser barnens ålder vid kursstart. För att delta i en 6-8 årsgrupp ska en ha fyllt sex år när kursen startar.
Observera att du anger barnets namn och personnummer vid bokning.
Kursledare
Maria Bekesi
Maria är uppvuxen i Ungern och baletten har utgjort en stor del av hennes liv. Hennes skolning och dagliga träning har främst varit fokuserad på klassisk balett men Maria har även framträtt med modernare produktioner.
Under den tid som hon var bosatt i Ungern arbetade Maria som dansare och turnerade runt om i Ungern och internationellt bland annat i Italien, Frankrike och Tyskland. Maria flyttade till Sverige 1996 och kompletterade sin dansutbildning med att gå Danshögskolans pedagoglinje.
"Jag älskar att få dela med mig av mina kunskaper inom dansen till mina elever. Styrka, smidighet och koordination. Målet är att öva upp balettens grunder och att du får kontroll över din kropp. Både stång- och golvövningar görs på ett roligt och lustfyllt sätt för att hitta glädjen i dansen."
Samuel Linderström
Samuel är utbildad musikalartist och musiker och har själv studerat på Balettakademien Stockholm.
"Sedan barnsben har jag levt i scenens värld, och därför är inte bara musiken, utan även dansen en mycket stor del av mitt liv. Som ackompanjatör får jag kombinera dessa två element på ett roligt och meningsfullt sätt. Tack vare min dansbakgrund kan jag själv relatera till deltagarna på dansgolvet, så att jag kan anpassa mitt spelande till deras övningar. Jag spelar utan noter så att jag bättre kan följa vad som händer i rummet och för att kunna spela på ett mer lekfullt sätt."
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm