Vi arbetar med att hitta ett harmoniskt samspel i rörelserna och konstnärligt uttryck. Klasserna bygger på metoden att varva teknik och dansanthet. En stor del av balettrepertoaren på teatrarna härstammar från 1800-talet. Trots det utvecklas balettens starkt traditionella övningar och rörelsespråk ständigt och man tar även intryck av andra, nyare danstekniker.
Balett är idag en viktig grundteknik och nästan ett måste för dig som vill utveckla din dansteknik i andra ämnen.
Alla lärare undervisar i sin individuella stil. Undervisningen ackompanjeras av musiker.
Förkunskaper: M - Eleven har god kunskap inom vald dansstil och har dansat minst 5 terminer. För ungdomar mellan 13-16 år.
Den här lektionen kombineras med fördel med Marias 13-16 års klass på tisdagar klockan 17:00.
Observera att du anger barnets namn och personnummer vid bokning.
Kursledare
Maria Bekesi
Maria är uppvuxen i Ungern och baletten har utgjort en stor del av hennes liv. Hennes skolning och dagliga träning har främst varit fokuserad på klassisk balett men Maria har även framträtt med modernare produktioner.
Under den tid som hon var bosatt i Ungern arbetade Maria som dansare och turnerade runt om i Ungern och internationellt bland annat i Italien, Frankrike och Tyskland. Maria flyttade till Sverige 1996 och kompletterade sin dansutbildning med att gå Danshögskolans pedagoglinje.
"Jag älskar att få dela med mig av mina kunskaper inom dansen till mina elever. Styrka, smidighet och koordination. Målet är att öva upp balettens grunder och att du får kontroll över din kropp. Både stång- och golvövningar görs på ett roligt och lustfyllt sätt för att hitta glädjen i dansen."
Samuel Linderström
Samuel är utbildad musikalartist och musiker och har själv studerat på Balettakademien Stockholm.
"Sedan barnsben har jag levt i scenens värld, och därför är inte bara musiken, utan även dansen en mycket stor del av mitt liv. Som ackompanjatör får jag kombinera dessa två element på ett roligt och meningsfullt sätt. Tack vare min dansbakgrund kan jag själv relatera till deltagarna på dansgolvet, så att jag kan anpassa mitt spelande till deras övningar. Jag spelar utan noter så att jag bättre kan följa vad som händer i rummet och för att kunna spela på ett mer lekfullt sätt."
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm