Denna föreläsning ger en praktisk översikt av evidensbaserade metoder för att stärka studenters lärande. Vi utforskar varför studenter ibland överskattar sin förståelse och hur du som lärare kan hjälpa dem att lära mer effektivt.
Föreläsningen fokuserar på tre centrala områden:
1. Effektiva lärandestrategier – sex beprövade metoder som stärker inlärning.
2. Minnesprocesser – hur arbetsminne och långtidsminne samverkar vid lärande.
3. Motivation och målsättning – hur du kan använda dessa faktorer i undervisningen.
Genom konkreta exempel och praktiska övningar får du verktyg för att direkt tillämpa forskningsbaserade metoder i klassrummet.
Om föreläsaren
Marcus Lithander är forskare vid avdelningen för digitalt lärande på ITM-skolan vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och har lång erfarenhet av att utveckla kurser och fortbildning för lärare. Han har en doktorsexamen i tillämpad kognitiv psykologi från University of Massachusetts och har specialiserat sig på studenters lärande, metakognition, utbildningsrelaterade missuppfattningar och kritiskt tänkande.
Marcus har hållit flera workshops och föreläsningar för lärare om hur kognitiv psykologi kan tillämpas i undervisning, med särskilt fokus på lärandestrategier och kursdesign. Han undervisar även i kurser om nudging och beslutsfattande och har utvecklat flera kurser inom ramen för livslångt lärande. Med en evidensbaserad ansats arbetar han för att stärka lärarutbildning och pedagogisk utveckling genom innovativ kursdesign och forskning om lärande.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Stockholm