Så fick 60-årige Kim sitt drömjobb

När Kim Sandberg, snart 60 år, blev uppsagd från sin 35-åriga anställning på Boliden Bergsöe i Landskrona funderade han först på att ta ut en tidigare pension. Men han kom snart underfund med att han har mer att ge arbetslivet.

Kim Sandberg fick drömjobb med Rusta och matcha

Efter ett halvårs enträget jobbsökande blev han erbjuden en fast tjänst som skiftgående drifttekniker på Örtoftaverket. Det var den långa erfarenheten som tog honom vidare mot nytt jobb.

– Jag blev förvånad när jag fick samtalet från Örtoftaverket. Jag trodde att jag hade åldern mot mig. Men fick reda på att det var just den långa erfarenheten som var intressant och att de dessutom såg fördelar med att ha en åldersblandning i arbetslaget.

Vad har du fått hjälp med under din tid hos Rusta och matcha?

– Jag hann bara vara inskriven i några veckor. Men under den tiden hade jag ett bra möte med min coach där jag fick i uppgift att sätta upp mål med mitt arbetssökande. När jag hade fått mitt jobb fick jag också möjlighet att delta i ett gruppmöte där jag berättade om min framgång i jobbsökandet. Det känns bra att få inspirera andra och visa på att det faktiskt finns företag som ser styrkan med äldre och erfarna medarbetare.

Vilken hjälp har varit mest värdefull?

– Inför anställningsintervjun fick jag många bra tips om upplägg. Ett tips som jag bland annat tog med mig till intervjun var att jag inte enbart skulle fokusera på allt positivt när jag berättade om mig själv, utan också våga lyfta utvecklingsområden.

Varför ska man välja Rusta och matcha på Folkuniversitetet?

– På Folkuniversitetet blir du väldigt bra bemött. Jag upplever att det är en personlig och trevlig stämning. När jag berättade att jag fått jobb blev min coach nästan lika glad som jag själv, det kändes bra i magen. Upplägget passade även mig bra och dessutom var avståndet till Rusta och matcha i Landskrona inte så långt från mitt hem i Billeberga.

Vilka är dina bästa jobbsökartips?

• Sök många jobb och försök att tänka brett. Jag sökte 6-8 jobb i månaden inom olika branscher som drifttekniker, fastighetstekniker och produktionstekniker.
  • Skriv ett kort och koncist CV som ryms på en A4-sida. Skriv gärna något personligt om fritidsintressen och familj.
  • Försök slappna av under intervjun. Tänk på att du utvärderar din eventuellt nya arbetsgivare lika mycket som de utvärderar dig.

Vad är ditt drömjobb?

– Jag har alltid varit intresserad av el och teknik. Det är även en hobby som jag sysslar med utanför jobbet. Jag har en lokal i Landskrona där jag på fritiden meckar med elektromekanisk teknik. Att få jobba inom industrin med stora maskiner och utrustningar är något jag trivs väldigt bra med. Jobbet som drifttekniker på Örtoftaverket ser jag därför som ett drömjobb och jag tror inte att det ska vara några problem att vara kvar där fram till pensionen. Den sista frågan som min blivande chef ställde på intervjun var hur länge jag kunde tänka mig att jobba där och då svarade jag åtminstone till jag är 67 år.

Läs mer om Rusta och matcha på din ort.