Fick jobb efter sex månader: “Utbildningen är väldigt relevant”

Efter bara ett drygt halvår på YH-utbildningen Driftledare inom gröna näringar har Emma Isaksson redan fått en anställning som aspirant. Detta är ett av flera kvitton på att utbildningen är högaktuell på arbetsmarknaden.

Emma Isaksson och jakthunden Bonnie.

Efter att först ha läst till biolog på universitetet kände hon att hon ville göra något annat, mer praktiskt inriktat. Hon ville lära sig mer om både skog och lantbruk, men visste inte vad hon ville inrikta sig på. Efter lite letande hittade hon utbildningen Driftledare inom gröna näringar på folkuniversitetet.se.

Bred utbildning

– Det var en bred och flexibel utbildning med mycket praktik, vilket innebar att jag på vägen kunde hitta min nisch. Dessutom är stora delar av utbildningen på distans, vilket passar mig och min livssituation väldigt bra, säger Emma, som bor i Mellerud med sin sambo och sin jakthund Bonnie.

Att hon hittade sin nisch kan man lugnt säga. Under praktiken blev hon erbjuden en fast tjänst som aspirant på Sydved, vilken hon tappade ja till. När hon är klar med utbildningen är tanken att hon ska jobba som virkesinköpare på företaget. I korthet går jobbet som virkesinköpare ut på att köpa virke och skog från markägare, och att leda entreprenörerna som tar hand skogen. En stor del jobbet handlar också om skogsskydd.

Hon konkurrerade med ett 30-tal andra färdigutbildade sökande, med andra utbildningar i bagaget. Nu kommer hon att kombinera aspirantjänsten med utbildningen.

– Det tror jag säger en del om hur relevant och bra den här utbildningen är. Jag känner verkligen att jag har hittat rätt. Utöver detta märker jag att det finns ett väldigt stort intresse för utbildningen, till exempel från våra gästföreläsare, berättar Emma.

Även om utbildningen till stora delar är på distans, innehåller den ändå en del träffar och studiebesök. Emma rekommenderar starkt att vara med på samtliga dessa.

Visionen växer fram

– Alla träffar och studiebesök är väldigt uppstyrda och relevanta. De är otroligt inspirerande och lärorika, berättar Emma, som trycker särskilt mycket på att man inte behöver ha en klar vision eller målsättning kring karriären när man söker in till utbildningen.

– Det växer fram under utbildningens gång. Det viktiga är att man har ett intresse för natur och är nyfiken på mycket. Intresset från branschen är otroligt stort oavsett vilken väg man väljer, säger Emma, som även uppskattar mångfalden bland övriga deltagare i utbildningen.

– Vi har så olika erfarenheter. Vissa har mycket begränsad erfarenhet av natur och lantbruk. Andra ska snart ta över familjegården. Det betyder många djupa och givande diskussioner där alla har bra och viktiga synpunkter att bidra med. Det är väldigt kul, säger hon.

Hon uppskattar också inslaget av ledarskap i kursinnehållet.

– Man lär sig väldigt mycket om hur man fungerar som person och ledare. Det tror jag att jag kommer ha stor nytta av i framtiden, avslutar hon.

Läs mer om YH-utbildingen Driftledare inom gröna näringar.